راهکارهای کم هزینه برای بهبود سرماخوردگی

راهکارهای کم هزینه برای بهبود سرماخوردگی
تحقیقات نشان داده است که سرماخوردگی و آنفلونزا ممکن است نشانه کمبود ویتامین دی باشد. کمبود این ویتامین خطر ابتلا به عفونت دستگاههای تنفسی مزمن مانند آسم را نیز بیشتر میکند.همانطور که میدانیم منبع ویتامین دی نور مستقیم خورشید است .

هر ساله در فصل پاییزوزمستان سرماخوردگی دربین ما شیوع بیشتری پیدا کرده و وقت زیادی را بخاطردرمان ازما می گیرد . سرماخوردگی توسط ویروسها ایجاد میشود ، نه باکتریها و این بدین معنی است که مصرف و تجویز آنتی بیوتیک ها کاملا بی فایده است. اما در وهله اول مهم این است که بدانیم چگونه سرما میخوریم .

مهمترین راه انتقال ویروس سرماخوردگی از تماس دست با دست است . این ویروس می تواند بر روی تمامی اشیا که لمس میکنیم برای ساعتها زنده مانده و از طریق تماس ما با آنها منتقل شود. اما نکته دیگر این است که فقط در معرض ویروس سرماخوردگی بودن باعث سرماخوردگی نیست بلکه ضعف در سیستم ایمنی بدن نیز باعث سرماخوردگی میشود که شایعترین علل آن مصرف زیاد مواد قندی و غلات ، نداشتن استراحت کافی ، داشتن استرس و تنش های عصبی زیاد و مدیریت نکردن آنها و کمبود ویتامین دی است .

تحقیقات نشان داده است که سرماخوردگی و آنفلونزا ممکن است نشانه کمبود ویتامین دی باشد. کمبود این ویتامین خطر ابتلا به عفونت دستگاههای تنفسی مزمن مانند آسم را نیز بیشتر میکند.همانطور که میدانیم منبع ویتامین دی نورمستقیم خورشید است .

بیشتر سرماخوردگی ها بین هشت تا نه روز خوب میشوند. بیست و پنج درصد طی دو هفته و پنج تا ده درصد طی سه هفته از بین میرود. سمج ترین سرماخوردگی طی چند هفته برطرف میشود که این راه تشخیص آلرژِی از سرماخوردگی نیز هست چرا که علائم آلرژی می تواند تمام فصل ادامه داشته باشد.

سرعت بهبودی سرماخوردگی به فرد و عادات زندگی اجتماعی او بستگی دارد . مصرف داروهای ضد سرفه ، تب بر و سرماخوردگی تا موقعی که دمای بدن از 38.9 درجه سانتیگراد بالاتر نرفته لازم نیست. چرا که در دمای بالاتر بدن ویروسهای سرماخوردگی رشد نمی کنند و یک تب خفیف شما را سریعتر از شر ویروسها خلاص می کند. باید توجه داشت استفاده زیاد از آسپرین و استامینوفن باعث جلوگیری از ساخت پادتن برای سرکوب ویروس سرماخوردگی توسط بدن میشود و بهتر است تنها در صورت ضرورت مثلا تب بالای 40.5 و یا درد عضلانی شدید استفاده شود.

در ادامه به موادی که مصرف آنها به بهبود سرما خوردگی کمک میکنند اشاره میشود : شیر و گوشت گاو ، تخم مرغ ترجیحا محلی ، نارگیل و روغن آن ، میوه و سبزیجات محلی شما ، سیر که ترجیحا بصورت خام مصرف شود ، نوشیدن آب به اندازه کافی ،غذاهای تخمیر شده مثل ترشی و کلم رنده شده و آب پز با سرکه که سرشار از پروبیوتیک ها یا باکتری های خوب هستند ، موادی که حاوی امگا 3 هستند متل میگو ، قارچ و سوپ مرغ . گیاهان و ادویه جات مفید شامل زردچوبه ، پونه ، دارچین و میخک است .

اما برای پیشگیری از سرماخوردگی لازم است که خواب با کیفیت و کافی داشته باشیم چرا که سیستم ایمنی بدن در اینصورت قوی خواهد بود . ورزش منظم را در برنامه ریزی روزانه خود بگنجانیم چرا که در اینصورت خطر ابتلا به بیماریهای دستگاه تنفسی تا 50 درصد کاهش می یابد و در آخر یافتن راهی برای کنترل استرس و فشارهای عصبی روزانه تا سیستم ایمنی بدن ضعیف نشود .

بیاد داشته باشیم که عفونت گوش ، سینوس و ریه حاصل از باکتریهاست که به آنتی بیوتیکها پاسخ میدهند . علائم زیر نشاندهنده عفونت باکتریایی است و نه سرماخوردگی که حتما بابد با پزشک مشورت کرد : تب بالای  38.9 درجه سانتیگراد ، درد گوش ، درد دور چشم بهمراه ترشحات بینی سبز رنگ ، تنگی نفس یا سرفه مداوم غیر قابل کنترل و سرفه با خلط سبز و زرد .

یطور کلی استراحت و توجه به عوامل ذکر شده در شیوه زندگی به بهبود سریعتر کمک خواهد کرد وچناچه انجام و رعایت آنها بطور مداوم صورت پذیرد بطور قابل توجهی ابتلا به سرماخوردگی کاهش پیدا خواهد کرد .

بازخوردها
    ارسال نظر