راههایی برای کنترل فشار خون

راههایی برای کنترل فشار خون
فشار خون بالا و کنترل نشده می تواند خطری جدی برای سلامتی باشد چرا که می تواند منجر به بیماریهای قلبی و سکته مغزی گردد. اما با رژیم غذایی صحیح ، ورزش و کنترل استرس می توان تا حد زیادی آنرا کاهش داد .

فشار خون بالا و کنترل نشده می تواند خطری جدی برای سلامتی باشد چرا که می تواند منجر به بیماریهای قلبی و سکته مغزی گردد. اما با رژیم غذایی صحیح ، ورزش و کنترل استرس می توان تا حد زیادی آنرا کاهش داد .

رژیم غذایی فشار خون شما را بالا یا پایین می برد :

اگر رژیم غذایی شما کم چربی و استفاده از دانه هاست خبر بد این است که این ترکیب غذایی نسخه ای برای فشار خون بالاست و می تواند سلامتی شما را نابود کند . درسال 1998 در مجله دیابت منتشر شد که دو سوم از افراد مورد آزمایش یک پژوهش که در برابر انسولین مقاوم بودند ، فشار خون بالا نیز داشتند . مقاومت به انسولین بطور مستقیم به قند بالا و رژیم غذایی پردانه بویژه اگر با ورزش کافی همراه نباشد نسبت داده شد . بنابراین این احتمال وجود دارد که فشارخون بالا با ضعف در کنترل قند خون همراه باشد چرا که این دو مشکل اغلب دست به دست هم روی می دهند . همانطور که سطح انسولین در خون بالا می رود فشار خون نیز سیر صعودی خواهد داشت . انسولین ذخیره منیزیم است .اگر گیرنده های انسولین کند عمل کنند سلولهای مقاوم به انسولین رشد می کنند و منیزیم در سلولهای شما ذخیره نمی شود و از بدن دفع می شود و در نهایت رگها منقبض شده و فشار خون زیاد شده و کاهش سطح انرژی بوجود می آید . انسولین همچنین باحفظ سدیم روی فشار خون تاثیر می گذارد چرا که حفظ سدیم باعث احتباس آب در بدن شده و فشار خون را بالا می برد که در نهایت به نارسایی قلبی منجر می شود .

فروکتوز باعث بالا رفتن سریع فشار خون می شود :

اولین کاری که باید انجام دهید حذف غلات و قند بویژه فروکتوز از رژیم غذایی است . خوردن هر نوع از نان، پاستا، ذرت، سیب زمینی و برنج باعث می شود که سطح انسولین و فشار خون بالا باقی بماند . تجزیه فرکتوز مواد زائدی را به بدن وارد می کند که یکی از آنها اسید اوریک است . اسید اوریک با حفظ اکسید نیتریک باعث افزایش فشار خون می شود . اکسید نیتریک باعث خاصیت ارتجاعی رگها می شود که نبودن و کاهش آن خاصیت ارتجاعی رگ را از بین می برد .

ملاحظات غذایی :

تنظیم نسبت مصرف هردو چربی امگا 3 و امگا 6 برای رژیم غذایی ضروریست . مصرف امگا 3 بهترین روش برای بالا بردن حساسیت گیرنده های انسولین در صورت وجود مقاومت به انسولین در بدن است . چربی های امگا 6 در ذرت ، سویا ، کلزا ، گلرنگ و روغن آفتابگردان یافت می شود و بهتر است که اگر از اینها استفاده می کنید مصرف آنها را محدود کنید . امگا 3 بطور معمول در روغن بذرک ، روغن گردو و ماهی وجود دارد که ماهی بهترین منبع آن است .


حذف کافئین :

ارتباط بین مصرف کافئین و فشار خون بالا بخوبی شناخته نشده است . شواهد کافی نشان می دهد اگر فشار خون بالا دارید از مصرف قهوه و مواد کافئین دار پرهیز نمایید . اگر می خواهید کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنید سعی کنید برای اجتناب از علائم و اثرات آن مانند سردرد بتدریج آنرا حذف کنید .

مصرف غذاهای ترش :

فلور روده تاثیر زیادی در ابتلا شدن یا نشدن به بیماری قلبی دارد . سالم نبودن فلور روده خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و مشکلات مزمن را بیشتر می کند . برای بهینه سازی فلور روده از مواد طبیعی تخمیر شده مانند کلم رنده شده و آب پز با سرکه و سایر سبزیجات تخمیر شده و ماست می توان استفاده کرد . این قبیل غذاها حاوی ویتامین کا2 هستند که از تجمع پلاکهای شریانی و بیماریهای قلبی جلوگیری می کند .

ورزش بعنوان یک دارو :

فعالیت بدنی و ورزش قویترین داروست . فعالیت بدنی منافع بسیاری برای افراد مبتلا به فشار خون دارد .اما اگر شما مقاوم به انسولین هستید ورزش و فعالیت بدنی فشار خون شما را بالا برده و باعث افزایش سطح انسولین می شود و در اینصورت شما باید با مشورت و مراقبتهای بهداشتی سطح انسولین خون را پایین بیاورید .

بهینه سازی سطح ویتامین دی :

جالب است بدانید هرچه از خط استوا دورتر باشید خطر ابتلا به فشارخون بالا بیشتر است . فشار خون در زمستان بالاتر از تابستان است . در واقع علت همه اینها نور خورشید است که باعث کاهش فشار خون می شود . قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث جذب ویتامین دی می شود اما با کم شدن ویتامین دی در بدن تولید هورمون پاراتیرویید افزایش می یابد که باعث افزایش فشارخون می شود . کمبود ویتامین دی به مقاومت در برابر انسولین منجر می شود که در نهایت به چاقی ، افزایش کلسترول و فشار خون می انجامد . ویتامین دی ، رنین آنژیوتاکسین سیستم بدن که تنظیم کننده فشار خون است را مهار می کند که فعالیت نامناسب آن منجر به فشار خون بالا می شود . قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش باعث آزاد شدن اندروفین در بدن می شود که ماده شیمیایی در مغز است که باعث شادی و سرخوشی و کاهش درد می شود . اندروفین بعنوان ماده اساسی در ازبین بردن استرس و مدیریت استرس محسوب شده که مورد بسیار مهم برای کنترل فشار خون است . قرارگرفتن در معرض نور خورشید بسیار بهتر و موثرتر از مصرف دارویی ویتامین دی است .

کنترل استرس بسیار مهم است :

از هر سه بزرگسال در آمریکا یک نفر به فشار خون بالا مبتلاست . اکثریت آنها بخاطر فشارهای عصبی ، استرس عاطفی و جنگ روانی در طول روز است .در اخبار ای بی سی ورلد نیوز در تاریخ شانزده سپتامبر 2010 یک متخصص قلب ارتباط بین فشار خون بالا و استرس را غیرقابل انکار توصیف کرد . همه ما باید در طول روز با تکنیک های مختلف استرس و فشار عصبی را کنترل کنیم تا از سلامت بدن محافظت نماییم. (همیشه بهار : در مقالات بعدی به راههای کنترل استرس می پردازیم.)

مکمل های غذایی :

مکمل های غذایی کمک کننده هستند اما نباید استفاده از آنها منجر به فراموشی درمان اساسی شود .

کلسیم و منیزیم :  استفاده از آنها برای کاهش فشار خون مفید است . داشتن یک رژیم غذایی مناسب می تواند تامین کننده احتیاج بدن باشد .

ویتامین ث و ای : بهتر است این ویتامینها در رژیم غذایی بصورت طبیعی به بدن رسانده شود .

عصاره برگ زیتون : در یکی از مطالعات سال 2008 مکمل هزار میلی گرم عصاره برگ زیتون در روز به مدت هشت هفته باعث کاهش فاحش فشار خون و حتی کلسترول بد (چربی خون ) شد . شما می توانید از برگ زیتون خشک شده برای تهیه چای استفاده نمایید . یک قاشق بزرگ چایخوری از برگ زیتون را دردو لیتر آب جوش ریخته و بگذارید بمدت سه تا ده دقیقه بجوشد و به رنگ کهربایی درآید .

طب سوزنی : طب سوزنی نیز در پایین آوردن فشار خون تا حدی مفید است .

تغذیه از شیرمادر در دوران کودکی :  مطالعات نشان داده اند کودکانی که بیش از دوازده ماه از شیر مادر استفاده کرده اند بطور چشمگیری کمتر خطر ابتلا به فشار خون بالا را دارند. محققان معتقدند اسیدهای چرب اشباع نشده (در ماهی های چرب یافت می شود ) که در شیر مادر موجودند اثری محافظتی برنوزادان دارند .

سر بدن کلاه بگذارید و به اصطلاح گول بزنید : یک روش سریع برای کاهش فشار خون افزایش مونوکسید نیتریک در خون است که عروق خونی را باز و فشار خون را پایین می آورد . روش انجام این کار گرفتن یک دوش گرم ، تنفس از یک سوراخ بینی و بستن سوراخ دیگر ودهان است و خوردن خربزه تلخ که سرشار از اسیدهای آمینه و ویتامین ث است .

همانند چاقی، فشار خون بالا نیز یک بیماری شایع و همه گیر است . با تغییر در شیوه زندگی وعادات غذایی بهمراه نرمال نگه داشتن سطح قند خون می توان فشار خون بالا راکنترل کرد .

بازخوردها
    ارسال نظر