گیاهانی که قند خون را کنترل می کنند

گیاهانی که قند خون را کنترل می کنند
قند خون و دیابت اگر بدرستی مدیریت نشود بیماریهای قلبی و فشار خون و افزایش کلسترول از عوارض آن خواهد بود . گیاهان وادویه جات می توانند قند خون را پایین بیاورند .

میوه ، نان ، غلات و ماکارونی منابع معروف کلوکز هستند . گلوکز بعنوان ماده قندی خون شناخته میشود و منبع حیاتی انرژی برای بدن است . گلوکز برای عضلات و مغز بطور مداوم مورد نیاز است . برای عملکرد بهینه ، مغز باید بطور منظم گلوکز در دسترس داشته باشد و ماهیچه ها از سوی دیگر برای تامین انرژی فعالیتهای بدنی بدان احتیاج دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی گلوکز هستند ولی علاوه بر آن بدن می تواند از پروتیین ها و چربیها نیز گلوکز جذب نماید . پس از شکستن ، این غذاها تغییر می کنند و جذب خون می شوند .

هورمون انسولین مانند کلیدی است که جذب مناسب قند به سلول را بیمه می کند . در افراد مبتلا به دیابت یا انسولین کافی در خون وجود ندارد یا بدن انسولین به میزان کافی تولید نمی کند در نتیجه سطح قند خون در بدن بالا می رود . در شرایط عادی سطح بالای قند در خون به انرژی در سلولها تبدیل می شود و در نتیجه سطح قند نرمال می شود . قند خون طبیعی برای عملکرد مطلوب بدن ضروری است و حفظ سطح طبیعی قند خون برای سلامت کل بدن لازم است . قند خون نا منظم بر عملکرد بدن تاثیر منفی داشته و می تواند منجر به عوارض شود . سطح قند خون پایین یا هیپوگلیسمی وضعیتی است که در آن قند خون فرد از حالت نرمال پایین تر است. در این افراد ممکن است لرزش ، گیجی ، رفتار غیر عادی و از دست دادن هوشیاری وجود داشته باشد. این وضعیت معمولا مربوط به دیابت است . با این حال عادات نا منظم غذا خوردن و یا روزه گرفتن می تواند باعث افت قند خون شود . داشتن نوعی از مواد قندی یا آبمیوه شیرین براحتی میتواند افت قند را حل کند البته این یک راهکار سریع برای این مشکل است و هیچ جایگزینی بهتر از وعده های غذایی منظم ، سالم و مغذی نیست .

افزایش سطح قند خون در صورتی قند خون نامیده میشود که بلافاصله باعث صدمه به ارگانهای بدن شده و ضعف ، تشنگی ، تکرر ادرار و آسیب های عفونتی ایجاد کند . ادامه دراز مدت این شرایط می تواند به بیماری کلیوی ، دیابت و حتی انحطاط عصبی شود که در صورت توسعه است باعث قطع عضو میشود . در واقع اگر دیابت بدرستی مدیریت نشود بیماریهای قلبی و فشار خون و افزایش کلسترول از عوارض آن خواهد بود . گیاهان وادویه جات می توانند قند خون را پایین بیاورند .

از نظر فرهنگی و سنتی مصرف گیاهان و ادویه جات در مواد غذایی و تاثیر آنها بر سلامتی تاریخچه طولانی دارد. نتایج حاصله در یک مطالعه و پژوهش در دانشگاه جورجیا مشخص کرد بسیاری از ادویه جات و گیاهان سرشار از آنتی اکسیدان فنل هستند که می تواند از صدمه و التهاب به بافتهای بدن که ناشی از قند خون است ، جلوگیری کند . گیاهان وادویه جاتی که می توانید برای کنترل قند خون به رژیم غذایی خود اضافه کنید شامل ، 

دارچین :

دارچین حاوی 18 درصد فنل در وزن خشک است . اگر بیماران دیابتی نوع دو و بیمارانی که از حساسیت به انسولین رنج می برند روزی یک قاشق چایخوری از آن را مصرف نمایند حساسیت را از بین برده وقند خون را کنترل می کند . دارچین با رفع حساسیت به انسولین به کنترل وزن و جلوگیری از ابتلا بیماریهای قلبی کمک می کند .

میخک :

دارای 30 درصد فنل آنتی اکسیدانی در وزن خشک است . همچنین دارای آنتوسیانین و کورستین است .این گیاه دارای خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده است و ضد التهاب و ضد درد بوده و برای دستگاه گوارش نیز مناسب است . روغن میخک را می توان به عنوان مسکنی بدون عارضه برای درد دندان ، سردرد ، سرفه و حتی سوء هاضمه استفاده کرد .

مرزنجوش یا پونه کوهی :

این گیاه محبوب در پخت و پز اسپانیاییها و کشورهای حاشیه مدیترانه بوفوراستفاده و بعنوان طعم دهنده اضافه می شود. تصور بر این است که گیاه قابلیت درمان باکتریها و عفونتهای انگلی دارد و روغن آن برای درمان شپش سر استفاده می شود. در یک مطالعه اخیرا مشخص شده که مرزنجوش در درمان عفونت روده حاصل از انگل های میکروسکپی مفید است . در درمان ژیاردیا نیز موثر بوده و حتی بعنوان یک درمان برای E-کولی (نوعی مسمومیت حاصل از باکتری) نیز بکار میرود .

مریم گلی :

این گیاه حاوی فیتوسترولها است که عمل خنک کنندگی انجام میدهند. در طب گیاهی این گیاه برای درمان خونریزی رحمی و گرفتگی عضلات تجویز می شود . یک مطالعه در آلمان نشان داد بیمارانی دیابتی که با معده خالی مریم گلی نوشیدند سطح قند خونشان کاهش یافت. این گیاه برای طعم دهندگی به گوشت و درون سوپ مناسب است و حتی بصورت چای نیز می تواند مصرف شود .

سیر :

سیر حاوی ترکیبات گوگردی خصوصا سولفید هیدروژن است که باعث گشاد شدن عروق خونی می شود . این ترکیبات به سوخت وساز آهن کمک کرده و در مقابل آسیبهای ناشی از اکسیداتیو و همچنین کلسترول بالا از بدن محافظت می کند . این گیاه نیز بصورت افزودنی به غذا برای استفاده مفید است .

براین اساس اضافه کردن ادویه جات و گیاهان به وعده های غذایی ارزش دارویی آنها را بدون افزلیش کالری بالا می برد . برای کسانیکه از میزان کالری که از غذا دریافت می کنند آگاهند این خبر خوبی است . بعلاوه گیاهان براحتی در دسترس شما هستند و با آنها می توانید سطح قند خون خود را کنترل کنید و ازعوارض ناشی ازمصرف داروهای شیمیایی و غیر گیاهی در امان بمانید .

بازخوردها
    ارسال نظر