چگونه غذا بخوریم تا سلامت باشیم

چگونه غذا بخوریم تا سلامت باشیم
ما با رعایت نکات زیر هنگام غذا خوردن میتوانید از سلامتی بیشری برخوردار باشید.

ما با رعایت نکات زیر میتوانید از سلامتی بیشری برخوردار باشید:

- هرگز با شکم سیر غذا نخورید.
-دو وعده غذا در روز ، ابتداي روز و ابتداي شب ميل كنيد و nدر فصل تابستان ناهار را سبك ميل كنيد
-بهتر است غذا در ساعت خاص میل شود ، صبحانه: 8-7 صبح ،نهار: 13-12ظهر ،شام: 7-6عصر
-در هنگام غلبه اشتها و گرسنگي، غذا خوردن را به تأخیر نیندازید؛ چون موجب ريختن صفرا و مواد ناپسند به معده شده و این امر موجب بروز برخی بیماری‌ها می‌گردد و تأخير در غذا بیش از نيم ساعت و نهايت يك ساعت مضر است. غذائی که شخص با میل و اشتها می‌خورد معده آن را بهتر در خود جای می‌دهد و هضم آن بهتر انجام می‌شود.
- غذاهای مختلف را در يك وعده میل ننمایند؛ زيرا كه سبب سوءهضم مي‌‌گردد.
- طرز نشستن سر سفره غذا و یا میز غذاخوری هم مهم است . نشستن ناصحیح علاوه بر ایجاد دردهای مزمن در ناحیه پشت و کمر ، تشدید گودی کمر ، افزایش قوز پشت ، ایجاد خستگی و بالطبع کاهش لذت از غذاخوردن و ... می تواند باعث بلع بی اختیار و زودهنگام لقمه غذا نیز گردد . بهتر است موقع غذاخوردن سر و شانه را کمی جلو بگیرید.
-غذا نباید خیلی داغ یا زیاد سرد باشد
- موقع غذاخوردن بیش از آنکه به سفره و محتویات آن فکرکرده و ذهنتان به آنها مشغول گردد ،به لقمه ای که در دهان گذاشته و آن را می جوید فکر کنید.
- حتماً لقمه غذا را کوچک گرفته و از برداشتن لقمه بزرگ اجتناب کنید . با لقمه بزرگ، فرآیند جویدن کامل نخواهد بود ، طعم غذا بخوبی احساس نمی شود ، استعداد به چاقی افزایش یافته و احتمال ابتلاء به بیماریهای گوارشی و سوء هاضمه بیشتر خواهد شد.

 - پس از آنکه لقمه را داخل دهان گذاشته و مشغول جویدن شدید ، قاشق را بر زمین بگذارید و به فکر تدارک و آماده سازی لقمه بعدی نباشید. با اینکار بدون تعجیل در فروبردن لقمه غذا ، آن را بطور کامل جویده و از غذاخوردن لذت بیشتری خواهید برد.
- وجود بزاق و مخلوط شدن کامل لقمه غذا با آن برای هضم کامل غذا ضروری است و اینکار تنها با جویدن کامل غذا امکانپذیر خواهد شد . اگر بهر دلیلی احساس می کنید میزان بزاق دهان شما کافی نیست، حتماً آن را با پزشکتان در میان بگذارید .
- بهترین زمان برای قورت دادن لقمه غذا ، زمانی است که آن را بطور کامل جویده و با بزاق کافی مخلوط کرده و به مایعی نسبتاً رقیق تبدیل شده باشد و بلع آن آسان باشد .
- موقع خوردن غذاهای رقیق و آبکی ، حتماً از قاشق کوچکتری استفاده کنید و قبل از قورت دادن ، آنها را خوب در دهان بچرخانید تا علاوه بر مخلوط شدن با بزاق ، دمای آن نیز تعدیل و به دمای دهان و لوله گوارش نزدیک گردد .
- اگر با گرسنگی کامل به غذاخوردن مشغول شده و اصول بالا را رعایت کنید، معمولاً30-20دقیقه برای سیری کافی خواهدبود و احساس لذت بخشی از غذاخوردن و سیرشدن به شما دست خواهدداد. این درحالی است که از نظر کمیت و میزان ، با رعایت اصول صحیح غذاخوردن ، غذای خورده شده ، بسیار کمتر ( گاه تا یک چهارم ) از زمانی است که این اصول رعایت نمیشوند. این موضوع در افراد چاق و پرخور ، مهم است !!
- یادتان نرود با احساس سیری و حتی چند لقمه قبل از آن ، دست از غذا خوردن کشیده وادامه ندهید . بیشتر خوردن ، باری اضافی است برای معده و سیستم گوارش شما که باید منتظر عواقب ناگوار آن باشید.
-با آرامش و به آهستگی غذا بخورید.اهمیت.اهمیت این موشوع به حدی است که طبق فرمایش امام رضا (ع)مدت زمانی که سر سفره میمانید جزو عمر محسوب نمیشود.غذا راباید خیلی خوب جوید ، غذا خوردن حداقل 20دقیقه طول بکشد.
-مشغول کردن ذهن به مسایل متفرقه (تماشای تلویزیون.گوش دادن به موسیقی.مطالعه کردن و ...) در حین غذا خوردن باعث عدم تمرکز و به دنبال آن هضم بد غذا میشود.
-فاصله شام و خواب 4ساعت باشد،سر شب خوابیدن وصبح زود بیدار شدن توصیه میشود.
-خوابیدن بلافاصله پس از مصرف غذا توصیه نمیشود.درصورت تمایل کمی قدم بزنید و حداقل نیم ساعت صبر نموده و سپس دراز بکشید.در ابتدا توصیه میشود که به پهلوی راست بخوابید و سپس مدت بیشتری را به پهلوی چپ دراز بکشید تا حرارت کبد روی معده قرار بگيرد و به هضم کمک کند. در انتها مجدد به پهلوی راست بخوابید تا غذا از معده وارد روده کوچک شود.
- سکون و آرامش بعد از غذا موجب تسریع هضم می‌شود البته قدم زدن آهسته با کمک به انتقال غذا به قعر معده سبب کمک به هضم غذا می‌شود.چنانچه در حديث نبوي صلي‌الله عليه و آله وارد شده:«سِر بَعدَ العَشاءِ وَلَو بِقَدَمَينِ»
-درحالیکه خوردن غذای زیاد در شبها مضر محسوب میشود,خوابیدن شب با شکم گرسنه به هیچ وجه توصیه نشده و فرد را مستعد پیری زودرس می کند.
-در عین اینکه می باست از مصرف غذاهای متنوع در یک وعده غذایی پرهیز کرد ,مصرف دایمی یک نوع غذا در روزهای مختلف توصیه نمیشود.
-عادت به ترشیجات موجب ضعف و لاغری و مضر اعصاب است و غذاهای بی‌مزه موجب کاهش اشتها و خستگی می‌شوند و غذاهای شیرین و چرب اشتها را از بین می‌برند و بدن را گرم می‌کنند و غذاهای شور لاغری و خشکی می‌آورند و برای چشم مضر هستند.
-ضرر غذاهای شیرین و چرب را با غذاهای ترش می‌توان رفع کرد و بالعکس و همچنین مشکل غذاهای بی‌مزه با شوری و تندی قابل رفع است.
-از خوردن غذا(بخصوص شیر، هندوانه و خربزه) بعد از ورزش شدید و عصبانیت اجتناب کنید.
-هر میوه را در فصلش میل نمایید مثلا مصرف خیار و گوجه فرنگی در فصل زمستان توصیه نمیشود و منجر به بیماری می گردد
  • منبع: وبلاگ طب طبیعی
  • تاریخ: پنجشنبه 20 شهریور 1393 - 14:51
  • نویسنده: Arash
  • صفحه: مقالات
بازخوردها
    ارسال نظر