لیمو ترش و خواص آن

لیمو ترش و خواص آن
لیمو خاصیت ضدباکتریایی، ضدویروسی، تقویت کننده سیستم دفاعی بدن، کاهش دهنده وزن، هضم کننده و تصفیه کننده کبد را دارد. لیمو دارای املاح و ترکیبات زیادی مانند اسید سیتریک، کلسیم، منیزیم ، ویتامین C، فلاوانوید، پکتین و لیمونین است که ایمنی بدن را ایجاد می کند

لیمو ترش ( Citrus limon )

لیموها حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک هستند که موجب طعم ترش آنها می‌گردد. در واقع لیموترش درخچه‌ای است که بلندی آن به چهارمتر می‌رسد و کشت آن فقط در مناطق گرمسیر امکان دارد(آب و هوا مدیترانه‌ای). شاخه‌هایش بلند و برگهایش پهن و سبز مات و بیضوی است.

 لیموترش تنها درختی است که تقریبا همیشه میوه و گل و برگ دارد. میوه اش بیضوی شکلی است و در اواخر پاییز و اوایل زمستان آبدارتر می‌باشد.

♣ مشخصات ظاهری:

این گیاه دارای برگ های دندانه ای سبز روشن و میوه های کوچک سبز یا زرد رنگ و به شکل بیضی شکل است . این میوه دارای پولپ ترش مزه و مطبوع و محتوی دانه هایی تلخ مزه می باشد.

بخشهای دارویی شامل پوست، عصاره و اسانس میوه است.

♣ ترکیبات شیمیایی :

میوه های این گیاه شامل شکر، پلی ساکارید ها، اسید های آلی، لیپید،کاروتنوئید ها، ویتامین های A  B1، B2،,B3 بیو فلاونوئید ها، لیمونوئیدها ( تلخ مزه )، لیمونن(۷۰%)، ژرانیل استات، لینالیل استات می باشد.

همچنین لیمو دارای مقدار زیادی پتاسیم (میوه  ۱۴۵mg/100g ) ،ویتامین C به میزان میوه ۴۰-۵۰mg/100g (یعنی دو برابر پرتغال) وکلسیم (mg 61) است.

♣ خواص واثرات درمانی:

لیمو خاصیت ضدباکتریایی، ضدویروسی، تقویت کننده سیستم دفاعی بدن، کاهش دهنده وزن، هضم کننده و تصفیه کننده کبد را دارد.

لیمو دارای املاح و ترکیبات زیادی مانند اسید سیتریک، کلسیم، منیزیم ، ویتامین C، فلاوانوید، پکتین و لیمونین است که ایمنی بدن را ایجاد می کند و با عفونت ها مقابله می کند.

۱- خواص تغذیه ای :

این میوه به خاطر اثرات و ارزش تغذیه ای آن مورد توجه می باشد. ویتامین C این میوه برای حفظ قدرت دفاعی بدن در برابر عفونت ها و بهبود زخمها لازم است و نیز این ترکیب تشکیل نیتروز آمین های سرطانزا را پس از مصرف نیترات ها و نیتریت ها بلوک می نماید.

محتوای پتاسیم این میوه برای جبران کمبود پتاسیمی که به واسطه مصرف داروهای کاهش دهنده فشار خون ( مانند انالاپریل وکاپتوپریل ) ایجاد می شود، در بعضی بیماران مفید می باشد.

همچنین عصاره لیمو می تواند جذب آهن را افزایش دهد.
۲- اثرات ضد سرطان:
فیبرهای پکتین و اسانس لیمو ترش اثر آنتی اکسیدانت داشته ومیوه آن دارای خاصیت ضد سرطان نیز می باشد.

۳-اثرات گوارشی:

به طور کلی لیمو ها به خاطر اثرات هیدروفیلیک  به عنوان حجیم کننده محتویات دستگاه گوارش   عمل می کنند و لذا می توانند در درمان اسهال و استفراغ مفید باشند .

۴- اثرات ضد میکروبی :

اسانس لیمودارای اثرات ضد باکتریوضدعفونی کننده و نیز مهار کننده رشد قارچ آسپرژیلوس می باشد و از آن برای ضد عفونی کردن آب آشامیدنی و سطوح آلوده به ویروس هاری استفاده می شود.

۵- اثرات قلبی- عروقی:

پکتین موجود در این میوه کلسترول خون را کاهش می دهد و می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی کمک نماید.

بیوفلاونوئید های موجود در لیمو استحکام دیواره داخلی عروق شامل مویرگها و ورید ها را افزایش می دهند و می توانند در درمان واریس سیاهرگها، کبود شدگی ها و لثه های خونریزی دهنده مؤثر باشند.علاوه بر آن، این میوه در درمان آترواسکلروز نیز مفید می باشد.

۵- اثر بر سیستم عضلانی- اسکلتی:

لیمو (علی رغم اسیدیته آن ) در بدن به عنوان قلیا عمل می کند و لذا در شرایطی مانند روماتیسم، آرتریت،و نقرس می تواند مفید باشد.

۶- اثرات پوستی:

این میوه در درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، بیماریهای قارچی، آفتاب سوختگی ، زگیل وزخمهای ناحیه لب ومخاط دهان مفید باشد.

سایر اثرات:

ازاین میوه دردرمان عفونتها،تبها، سرماخوردگی،گلودرد، التهاب لثه و به عنوان تقویت کننده کبد و لوزالمعده استفاده می شود.

همچنین به صورت تایید نشده از این میوه به عنوان   پاد زهر اپیوم استفاده می شود.

♣  موارد احتیاط و عوارض جانبی :

۱- حساسیت پوستی نسبت عصاره لیمو
۲- عصاره لیمو می تواند باعث  ایجاد فرسایش، تغییر رنگ یا تغییر شفافیت مینای دندان شود.

بازخوردها
    ارسال نظر