تيروئيد و بيماري هاي بانوان در ميانسالي

تيروئيد و بيماري هاي بانوان در ميانسالي
اول،علايم بيماري تيروئيد و يائسگي اغلب اوقات مشابه است. به همين دليل بسياري از زنان که در دوران يائسگي قرار دارند بدون اين که بدانند دچار مشکل تيروئيد هم مي‌شوند.با رسيدن يا نزديک شدن به سن يائسگي که تا حدي در زندگي زنان تغييراتي ايجاد مي‌کند، سوال‌هاي مت
تيروئيد و بيماري هاي بانوان در ميانسالي
اول،علايم بيماري تيروئيد و يائسگي اغلب اوقات مشابه است. به همين دليل بسياري از زنان که در دوران يائسگي قرار دارند بدون اين که بدانند دچار مشکل تيروئيد هم مي‌شوند.
با رسيدن يا نزديک شدن به سن يائسگي که تا حدي در زندگي زنان تغييراتي ايجاد مي‌کند، سوال‌هاي متعددي پيش مي‌آيد. از جمله ارتباط تيروئيد و يائسگي . به نقل از سايت «Prevention»، دو مورد مهم در اين باره وجود دارد که بايد دانست.
اول،علايم بيماري تيروئيد و يائسگي اغلب اوقات مشابه است. به همين دليل بسياري از زنان که در دوران يائسگي قرار دارند بدون اين که بدانند دچار مشکل تيروئيد هم مي‌شوند.
دوم اين که به علت تغييرات ميزان هورمون‌ها، بيماري تيروئيد در سال‌هاي يائسگي خود را بيشتر آشکار مي‌کند. از آن جا که در اين دوران برخي زنان با علايم تيروئيد و يائسگي دست و پنجه نرم مي‌کنند، مصرف دارو و درمان جايگزين هورموني و درمان‌هاي طبيعي براي از بين بردن اين علايم کافي نخواهد بود. مشکل اين است که به قدري علايم يائسگي و تيروئيد مشابه است که ناديده گرفته مي‌شود. به عنوان مثال، نوسان خلقي، خستگي مفرط، بي‌خوابي و افسردگي اغلب با بيماري تيروئيد ارتباط داده مي‌شود اما اين‌ علايم مي‌تواند با يائسگي نيز ارتباط داشته باشد.
نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد، تنها براي يک زن از هر ۴ زني که براي علايم يائسگي به پزشک مراجعه کنند، تست بيماري تيروئيد تجويز مي شود. تقريباً ۳۵‌درصد زنان بالاي ۴۰ سال براي مشکل يائسگي هرگز به پزشک مراجعه نمي‌کنند و بنابراين بدون اين که متوجه شوند علاوه بر يائسگي از عوارض تيروئيد نيز رنج مي‌برند. يائسگي معمولاً بين سنين ۴۵ تا ۵۲ سال آغاز مي‌شود هر چند که برخي زنان ممکن است زودتر دچار علايم يائسگي شوند. اما علايم تيروئيد بين ۳۵ تا ۶۵ سالگي خود را نشان مي‌دهد. در دوران يائسگي زنان ممکن است دچار علايمي چون ضعيف شدن حافظه، خستگي مفرط، نوسان خلقي، تغيير در وضعيت مو و پوست، اضطراب، تغيير الگوي خواب، تپش قلب و ... شوند. علايم تيروئيد و يائسگي به قدري مشابه است که لازم است براي تشخيص به پزشک مراجعه کرد. البته در کنار اين علايم، تيروئيد و يائسگي علايم متفاوتي نيز دارند. به عنوان مثال در هنگام يائسگي فرد دچار گر گرفتگي، تعريق شبانه و خشکي واژن مي‌شود که از علايم تيروئيد نيست. علايم ويژه تيروئيد نيز شامل گردن درد، ورم دست و پا، ريزش ابرو يا مژه ‌ها، اختلال در ديد و تغيير شديد وزن است.
پزشک براي مشخص شدن وضعيت بيمار براي هر ۲ ناراحتي آزمايش مي‌دهد زيرا هورمون‌هاي تيروئيد در محيط هورموني داخل بدن که شامل ترشحات پانکراس، تخمدان‌ها، غدد درون ريز و هپيوفيز است، فعاليت مي‌کند. مشکل تيروئيد در زنان جوان ممکن است به يائسگي زود‌رس منجر شود زيرا از ۲ راه به سيستم تناسلي ارتباط دارد. اول، هورمون‌هاي تيروئيد به بدن کمک مي‌کند تا متابوليزم را که در سوزاندن کالري موثر است ، تنظيم کند. در واقع، متابوليزم فعاليت سلول است. يعني سلول‌هاي مختلف بدن مانند استخوان، بافت تخمدان و مغز همه فعاليت دارند. دوم اين که هورمون‌هاي تيروئيد مشابه برخي متابوليت‌هاي استروژني و پروژستروني است که بر عملکرد بدن تاثير مي گذارد.
 
بازخوردها
    ارسال نظر