انواع روغن های گیاهی مفید و مزایای آنها

انواع روغن های گیاهی مفید و مزایای آنها
قرن هاست که از روغن های گیاهی در آشپزی و پزشکی استفاده می شود. برخی از مردم معتقدند که این روغن ها می توانند در درمان بیماری ها کارآمد باشند. در ادامه با بهترین روغن های گیاهی و مزایای آنها آشنا می شویم.

انواع روغن های گیاهی مفید و مزایای آنها

قرن هاست که از روغن های گیاهی در آشپزی و پزشکی استفاده می شود. برخی از مردم معتقدند که این روغن ها می توانند در درمان بیماری ها کارآمد باشند. در ادامه با بهترین روغن های گیاهی و مزایای آنها آشنا می شویم.

قرن هاست که مردم در سراسر جهان روغن های گیاهی را، به این دلیل که برای سلامتی مفید هستند، استخراج کرده اند. شما می توانید روغن های گیاهی را استشمام کنید، آنها را بر روی پوست ماساژ دهید و یا از آنها در محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید. شما حتی می توانید آنها را به عنوان خوراکی مصرف کنید. اما آنها درمان هر دردی نیستند. در بهترین حالت، شما باید از آنها در طب سنتی و تحت نظر پزشک بهره مند شوید.

روغن اسطوخدوس

اسطوخدوس یکی از محبوبترین اسانس های گیاهی است. شما می توانید آن را در بسیاری از عطرها و صابون ها پیدا کنید. مطالعات نشان داده اند که اسطوخدوس می تواند استرس را کاهش دهد. همچنین دیگر مطالعات نشان می دهند که استفاده از روغن گیاهی اسطوخدوس می تواند درد را کاهش دهد و ریزش مو را متوقف کند. مزایای فراوانی برای اسانس گیاه اسطوخدوس ذکر شده است اما همانند بسیاری دیگر از روغن ها، اثبات این فواید نیاز به تحقیقات فراوانی دارد.

روغن زردچوبه

زردچوبه و یکی از ترکیبات آن، کورکومین، جزء خانواده ی زنجبیل هستند. قرن هاست که از زردچوبه به عنوان ادویه در آشپزی و همچنین در پزشکی، استفاده می شود. کورکومین دارای خواص ضد التهابی است. به طور کلی، مصرفاسانس گیاهی زردچوبه برای مصارف خوراکی و یا ماساژ پوست بی ضرر است. اسانس گیاه زردچوبه برای درمان بیماری هایی مانند آلزایمر، سرطان و آرتریت مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات اولیه نشان می دهد که روغن زردچوبه می تواند تعداد حملات قلبی پس از عمل جراحی بای پس را کاهش دهد. همچنین برخی از مطالعات، شواهد قویتری را در مورد اثربخشی آن نشان می دهد.

روغن درخت چای

مردم بومی استرالیا برای درمان زخم های خود از روغن درخت چای استفاده می کنند. در حال حاضر، از روغن درخت چای در محصولات پوستی برای درمان مواردی مانند پای ورزشکاران، قارچ ناخن، آکنه و نیش حشرات استفاده می شود. همچنین اکثر مردم می توانند از روغن درخت چای بدون ایجاد مشکل استفاده کنند. توجه داشته باشید، این اسانس نباید به صورت خوراکی مصرف شود، زیرا می تواند سبب سرگیجه و از بین رفتن هماهنگی عضلات شود.

روغن گیاه گل مغربی

این گیاه گل زرد، روغنی می سازد که دارای اسید چربی به نام GLA (گاما لینولنیک اسید) است. شما می توانیدروغن گیاه گل مغربی را به عنوان یک مکمل غذایی برای شرایطی مانند اگزما، آرتریت و سندرم پیش از قاعدگی مصرف کنید. اما شواهد علمی از این استفاده ها حمایت نمی کند. همچنین استفاده از روغن گیاه گل مغربی برای مدت کوتاهی امن و بی ضرر است و در بلند مدت ممکن است عوارض جانبی از جمله سردرد و ناراحتی معده ایجاد کند.

اسانس دارچین

روغن گیاهی دارچین از پوست، چوب یا برگ دارچین ساخته می شود. مردم گاهی اوقات از آن به عنوان مکمل غذایی برای مشکلات معده و دیابت استفاده می کنند. شما می توانید روغن گیاه دارچین را به صورت کپسول مصرف کنید، آن را به عنوان چایی دم کنید و بنوشید و یا پودر آن را به غذا اضافه کنید. استفاده از روغن گیاه دارچین در مقادیر کم برای عموم مردم امن و بی ضرر است. اما آزمایشات نشان نمی دهد که این محصول به کنترل قند خون و یا فشار خون افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 کمک می کند. با این حال، محققان در حال بررسی تاثیرات روغن گیاه دارچین بر روی علائم بیماری ام اس هستند.

روغن گیاه جینکو

روغن گیاه جینکو که از برگ های گیاه جینکو تهیه می شود، دارای تاریخچه ای طولانی درطب چینی است. گاهی اوقات از اسانس گیاه جینکو برای وزوز گوش (زنگ گوش)، مشکلات چشمی و درد پا که به علت رگ های تنگ شده ایجاد می شود، استفاده می شود. همچنین تاثیرات شگفت انگیز این روغن برای کمک به عملکرد مغز و حافظه، به ویژه در افراد سالخورده مبتلا به زوال عقل، بسیار شناخته شده است. اگر شما تصمیم به استفاده از روغن گیاه جینکو دارید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است با داروهای دیگر مانند رقیق کننده های خون، واکنش دهد.

اسانس نعناع تند

روغن نعناع به علت بوی خوبی که دارد؛ در محصولاتی مانند صابون و لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید از روغن گیاه نعناع برای درمان سردرد و یا درد عضلانی استفاده کنید و آن را بر روی پوست ماساژ دهید. همچنین مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف روغن گیاه نعناع می تواند به ناراحتی روده یا سندروم روده تحریک پذیر کمک کند. روغن نعناع ممکن است عوارض جانبی از جمله واکنش های آلرژیک، ایجاد بثورات و سوزش سر دل، ایجاد کند.

بازخوردها
    ارسال نظر