درمان خارش پوست سر

درمان خارش پوست سر
خارش کف سر یک بیماری مزمن رایج است که علل متفاوتی دارد، از جمله خارش بدن که باعث درگیری پوست سر هم می شود. خارش سر علاوه بر این که می تواند بسیار آزاردهنده باشد .

خارش کف سر یک بیماری مزمن رایج است که علل متفاوتی دارد، از جمله خارش بدن که باعث درگیری پوست سر هم می شود. خارش سر علاوه بر این که می تواند بسیار آزاردهنده باشد گاهی منجربه ایجاد مشکلات فراوانی می شود. به لحاظ اجتماعی نیز چندان خوشایند نیست که فرد در مقابل دیگران سرش را بخاراند و به دلیل همین خارش همیشه روی لباس و به خصوص شانه ها برفک های ریز دیده می شود و در نتیجه لباس های فرد را نامرتب جلوه می دهد. اگر از خارش پوست کف سر شکایت دارید و به دنبال علت و درمان خارش هستید، این مطلب برای شماست.

بعضی بیماری ها باعث افزایش خارش می شود

برخی بیماری های داخلی نیز سبب خارش های پوستی می شود. از آن جمله می توان به کم خونی، فقر آهن، کم کاری یا پرکاری غدد تیروئید، انگل های روده ای، اختلالات کبدی و کلیوی اشاره کرد که سبب افزایش مواد زائد دفعی در خون و رسوب آن ها در پوست و در نتیجه خارش پوست می شود.علاوه بر موارد یاد شده بیماران دیابتی در ناحیه سر خارش احساس می کنند و در افراد مبتلا به بیماری های روانی مثل افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی خارش های عمومی در پوست دیده می شود.

نکته : بعضی وقت ها رنگ مو و ژل که حاوی مواد شیمیایی هستند می تواند خارش سر ایجاد کند. پیش از مصرف، ابتدا آن ها را آزمایش کنید.

شست و شوی زیاد خارش می آورد؟

اگر خارش سر شما به خاطر شوره باشد می تواند علل متعددی داشته باشد، مثلا این که شما چند وقت به چند وقت عادت دارید سرتان را بشویید. شستن کم موها می تواند باعث افزایش چربی و سلول مرده کف سر و در نتیجه به وجود آمدن برفک های شوره ای شود. از طرف دیگر شستن زیاد می تواند خارش سر را به وجود بیاورد چون تمام چربی های محافظت کننده پوست کف سر شسته می شود. هوای سرد و خیلی خشک هوای داخل اتاق نیز می تواند باعث خشکی پوست شود. استرس نیز می تواند روی شوره تاثیر بگذارد، درواقع استرس باعث به وجود آمدن حالت هایی چون التهابات به صورت سبوره می شود و در نتیجه آن برفک هایی سفید یا قهوه ای- زرد روی پوست کف سر ایجاد می شود و در نهایت خارش سر اتفاق می افتد.

فر کردن خارش سر می آورد؟

درصورتی که مبتلا به پسوریازیس پوست سر هستید باید از شامپوهای مخصوص که در برداشتن پوست سر و رفع التهاب آن موثر است استفاده شود. گاهی لازم است از کورتن های موضعی مثل لوسیون بتامتازون یا هیدروکورتیزون استفاده شود که باید طبق نظر پزشک باشد. علاوه بر این بعضی از رنگ مو ها می توانند باعث بروز خارش پوست سر شوند و باید اول تست شوند. فر کردن موها نیز می تواند به دلیل مواد شیمیایی فر حساسیت شدید روی پوست سر ایجاد کند اگر بعد از فر کردن موها تا ۴۸ ساعت دچار خارش پوست سر شدید، به مادهٔ موجود در داروی فر حساسیت دارید، چون این ماده شیمیایی تا چند بار شستن سر روی مو باقی می ماند.

چگونه خارش سر را درمان کنید؟

راه حل مناسبی که بتواند خارش سر را التیام دهد کاملا وابسته به علتی است که خارش را به وجود آورده است. نخستین قدم برای مبارزه با خارش سر استفاده از راه حل های خانگی چون شامپو مناسب و… است. برای جلوگیری از پوسته شدن و خشک شدن پوست سر که باعث خارش می شود، باید شامپوی دارای PH متناسب مصرف کنید.PH شامپو باید بین ۵/۴ و ۵/۵ باشد، معمولا می توانید PH شامپو را روی برچسبش بخوانید. گاهی همین عوض کردن شامپو می تواند بسیار موثر باشد، اما موردهایی هستند که به این راحتی ها از بین نمی روند و بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه شود. مثلا عفونت های قارچی حتما به درمان های پزشکی نیاز دارد. درمان این عفونت ها بیشتر از ۶ هفته طول می کشد و احتیاج به ضدقارچ های موضعی یا خوراکی دارد اما مشکلی مثل شپش به راحتی در خانه درمان می شود و شامپوهایی که موادی چون هگزا کلرید گاما بنزن یا پرمترین دارند می توانند شپش ها را بکشند.

درمان های خانگی بهبود خارش سر

۱- درصورت خشک بودن پوست سر، کمی روغن ولرم ازجمله روغن زیتون به پوست سر بمالید و بگذارید یک شب کامل روی موها بماند یا این که چند ساعت قبل از حمام کردن لایه ای از سس مایونز به موها بمالید.

۲- یک سهم گیاه هاماملیس را با ۲ سهم آب معدنی مخلوط و مو و پوست سر را خوب خیس کنید و ماساژ دهید و پس از چند دقیقه بشویید.

۳- جوش شیرین را در آن حل کنید و به طور مستقیم روی پوست سر بمالید و پس از چند دقیقه با آب بشویید.

۴- ژل گیاه آلوورا را به کف سر بمالید و پس از ۱۵ دقیقه با شامپو بشویید.

۵- چای بابونه نیز خارش سر را تسکین می بخشد.

۶- درصورت استفاده از درمان های فوق اگر مشکل برطرف نشد بهتر است به متخصص پوست مراجعه شود.

ژل های مو باعث خارش می شوند؟

اگر برفک های ریز شوره های سر را روی موها و لباس تان دیده اید، اول باید سعی کنید علت را پیدا کنید، مثلا ممکن است پوست شما به رنگ موی تان یا محصول آرایشی خاصی که برای موهای تان استفاده می کنید حساسیت داشته باشد، اگر علت این باشد به راحتی برطرف می شود کافی است مصرف آن محصول خاص را قطع کنید. ممکن است شوره شما به خاطر شستن زیاد یا کم به وجود آمده باشد، در این صورت تنها چیزی که شما نیاز دارید یک تغییر کوچک در عادت های شست وشوی تان است. اگر شوره شما به دلیل حساسیت پوستی نباشد استفاده از یک شامپو ضد شوره می تواند بسیار موثر باشد، البته باید بدانید شامپوهای ضد شوره انواع متفاوتی دارند و شما باید با توجه به نوع شوره سر خود یکی از آن ها را انتخاب کنید.

  • منبع: قم فردا
  • تاریخ: جمعه 12 اردیبهشت 1393 - 22:02
  • نویسنده: Arash
  • صفحه: مقالات
بازخوردها
    ارسال نظر