طب گیاهی و دلایل استفاده از آن

طب گیاهی و دلایل استفاده از آن
طب گیاهی استفاده از گیاهان برای درمان بیماری و ارتقاء تندرستی است . طب گیاهی برای درمان طیف وسیعی از اختلالات ازجمله اضطراب ،آرتروز،افسردگی،فشارخون بالا،بی خوابی، عدم تعادل هورمونی،میگرن،مشکلات پوستی و اختلالات دیگر استفاده می شود .

 طب گیاهی در زمانهای بسیار دور مورد استفاده بوده و دارای ریشه در فرهنگ های کهن از جمله ایرانیها ، مصری ها، چینی ها ، هندیها و سرخپوستان آمریکایی است . تاریخچه پزشكی و درمان در ایران به دوران آریایی، در حدود 7000 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد و نیز نخستین نوشته ها و نسخه های به دست آمده از گیاهان دارویی در تمدن های مهم دنیا نظیر ایران باستان، مصر، خاورمیانه، یونان باستان، هند و چین به 3000 سال قبل از میلاد بر می گردد. طب گیاهی شامل استفاده دارویی از گیاهان برای درمان بیماری و بهبود سلامت عمومی و تندرستی است . طب گیاهی برای درمان طیف وسیعی از اختلالات ، از جمله اضطراب ، آرتروز، افسردگی ، فشار خون بالا ، بی خوابی عدم تعادل هورمونی، میگرن ، مشکلات پوستی مانند اگزما و اختلالات دیگراستفاده می شود . گیاهان می توانند در بدن با قدرت به عنوان دارو عمل کنند و نیاز است تا با نظارت درمان صورت گیرد . گیاهان دارویی توسط یک درمانگر گیاهی یا گیاه شناس تجویز می شود.
 پایه داروسازی بسیاری از داروها محصول آمیختن ترکیبات طبیعی موجود در گیاهان است . به عنوان مثال، داروی قلب دیژیتال از گیاه گل انگشتانه استخراج شد .
در سال های اخیر ، علاقه به طب گیاهی سر به فلک کشیده و منجر به جلب توجه بیشتر دانشمندان در استفاده دارویی از گیاهان شده است . بسیاری از مطالعات بین المللی نشان داده اند که گیاهان قادر به درمان بیماری و بهبود سلامت ، اغلب بدون هیچ گونه عوارض جانبی قابل توجهی هستند .

از دیگر دلایل استفاده از طب گیاهی و درمانهای آن میتوان گفت :

داروهای گیاهی عموما به خوبی توسط بدن با کمترین عوارض جانبی تحمل میشوند .

بسیاری از آنها به کاهش علائم بیماری کمک کرده و بیمار را از مصرف مسکن و داروهای ضد درد بی نیاز میکند . این داروها اعتیاد آور نیستند ، میزان مصرف آنها با توجه به نیاز قابل کم یا زیاد شدن هستند و تغییر دوز آنها راحتتر است ، به سادگی در دسترس هستند و اغلب مقرون به صرفه تر هستند .

ذکر این نکته ضروریست  که هرچند عوارض مصرف گیاهان دارویی صفر یا کم است اما باید از خود درمانی پرهیز کرد و با مشاوره به مصرف آنها دست زد.

اگر سابقه بیماری وجود دارد بدون مشورت با پزشک داروهای معمول را نباید قطع کرد و حتما برای شروع یک دوره درمان طب گیاهی باید پزشک خود را در جریان گذاشت و هنگام شروع درمان گیاهی،داروهای مصرف شده و یا در حال مصرف را باید به درمانگر گیاهی متذکر شد .

  • منبع: better health ، تبیان
  • تاریخ: جمعه 17 آبان 1392 - 06:15
  • نویسنده: Arash
  • صفحه: مقالات
بازخوردها
    ارسال نظر