درمان چربی خون با گیاهان دارویی

درمان چربی خون با گیاهان دارویی
سطح کلسترول درخون برخی افرادبیش ازحدبالاست که چربی خون یا کلسترول بالا نامیده می شود.سطح بالای کلسترول بدعامل ناراحتی های قلبی وسکته مغزی است.موادی که به پایین آمدن کلسترول کمک می کننددرکنار شماویا درعطاری همیشه بهار موجودند.

سطح کلسترول در خون برخی افراد بیش از حد بالاست که چربی خون یا کلسترول بالا نامیده می شود . سطح بالای کلسترول بد در خون عامل خطرناکی برای ناراحتی های قلبی و سکته مغزی است . کلسترول بد باعث تحریک دیواره عروق خونی و تصلب شرایین شده و سخت شدن عروق را بدنبال دارد. کلسترول به میزان زیادی در غذاهای سرخ شده و فرآوری شده یافت میشود . اما موادی که به پایین آمدن کلسترول کمک می کنند و در کنار شما و یا در عطاری همیشه بهار وجود دارند .

کنگر فرنگی گیاهی دارویی است که بومی جنوب اروپا وشمال آفریقاست . کنگر فرنگی غنی از فیبر، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است. این گیاه باعث افزایش ترشح اسیدهای صفراوی شده که موجب افزایش دفع کلسترول بد از بدن میشود . علاوه بر آن میزان چربی و کلسترول موجود در کبد را نیز کنترل می کند . در یک مطالعه، به گروهی از بیماران با کلسترول بالا ، 1800 میلی گرم در روز از عصاره کنگر فرنگی به مدت 6 هفته داده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که کنگر فرنگی سطح کلسترول را تا 19 درصد و کلسترول بد خون را تا 23 درصد کاهش می دهد و علاوه بر کاهش سطح کلسترول از اکسیداسیون چربیها نیز جلوگیری می کند . این گیاه حاوی آنتی اکسیدانهای طبیعی است که با جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول بد به سیستم عروق و قلب کمک شایانی میکند چرا که اکسید شدن کلسترول برای عروق و قلب خطر بزرگی است.

صمغ درخت مرشامل ترکیباتی بسیار موثر است . در طب آیوردا برای قرن ها برای درمان آرتریت روماتوئید، آکنه، یبوست و چاقی استفاده می شده است . ترکیبات این گیاهان طی مکانیسمهای متعدد سطح کلسترول را پایین می آورند . ابتدا جلوگیری از جذب کلسترول در روده ها نموده و سپس موجب تحریک غده تیرویید وآزادسازی هورمون های آن شده و در تهایت باعث افزایش سوخت وساز بدن می شود. این گیاه برای کاهش چربی کبد نیز مفید است .

مخمر قرمز برنج یک گیاه دارویی با تاریخ غنی در طب سنتی چینی است . ترکیبات موجود در این گیاه مانند استاتین ها باعث پایین آمدن سطح کلسترول می شود .

بذر کتان ، دانه ای با فیبر بسیار بالاست . مصریهای باستان در ساخت لباس از آن استفاده می کردند . گیاهانی که حاوی فیبر بالا هستند بعنوان ملین و پایین آورنده کلسترول خون تجویز می شوند . بذر کتان می تواند تا 20 درصد کلسترول بد را کاهش دهد. فیبر درون آن با آب ترکیب شده و جذب روده را کاهش میدهد . بذر کتان حاوی اسیدهای چرب امگا 3 نیزهست که سطح کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد . همچنین چربی کبد را نیز کنترل خواهد کرد و برای قلب و عروق مفید است .

چای سبز ، از عصاره برگ چای سبز که کمی اکسید شده بدست می آید. از آنجا که بر روی چای سبز حداقل فرآوری صورت می گیرد بعنوان سالمترین چای در نظر گرفته می شود . این گیاه سرشار از آنتی اکسیدانهاست که همانطور که گفته شد از اکسیداسیون کلسترول جلوگیری می کند و بالا برنده کلسترول خوب است.

سیر و عصاره آن علاوه برآنکه در پخت و پز و غذا استفاده می شود ، در لیست طولانی ای از درمانهای سنتی نیز جا دارد . سیر دارای خواص ضد قارچی ، ضد ویروسی و ضد باکتری است که می تواند باعث کاهش سطح قند خون و همچنین کلسترول خون شود . سیر در کاهش فشار خون و جلوگیری از اکسید شدن چربی خون نیز موثر است .

زردچوبه یکی دیگر از گیاهان است که در درمانهای سنتی استفاده زیادی داشته است . کورکومین موجود در زردچوبه هم باعث رنگ زرد آن شده و همچنین اثرات دارویی آنرا نیز باعث می شود . این ماده علاوه بر آنکه سطح کلی کلسترول را پایین می آورد موجب پایین آمدن چربی کبد نیز می شود وسرعت سوخت و ساز بدن را بالا می برد . از آنجا که بعنوان ادویه استفاده می شود می تواند به رژیم غذایی افراد مبتلا به کلسترول بالا اضافه شود .

یونجه دارای مزایای دارویی زیادی است . در طب چینی و آیوردا برای سم زدایی بدن ، بهبود گوارش و درمان ورم مفاصل مورد استفاده بوده است . یونجه سرشار از ویتامینها ، مواد معدنی ، پروتیین ها و فیبر غذایی است که همانطور که ذکر شد وجود فیبر باعث کاهش سطح کلسترول میشود .

بازخوردها
    ارسال نظر