9 فایده استفاده از رژیم غذایی حاوی فیبر

9 فایده استفاده از رژیم غذایی حاوی فیبر
دستورالعملهای بهداشت عمومی معمولا به مصرف 20 تا 30 گرم فیبر در روز توصیه می کنند . مواد غذایی حاوی فیبر در سلامت معده و روده نقش مهمی دارند و به هضم غذا و دستگاه گوارش کمک شایانی می کنند .

دستورالعملهای بهداشت عمومی معمولا به مصرف 20 تا 30 گرم فیبر در روز توصیه می کنند . علت آن کمک به هضم غذاهای گیاهی و فرآوری مناسب مواد حاوی فیبر است . همانطور که میدانیم دستگاه گوارش یکی از مهمترین قسمتهای بدن است . مواد غذایی حاوی فیبر در سلامت معده و روده نقش مهمی دارند و به هضم غذا و دستگاه گوارش کمک شایانی می کنند . اما فیبر محلول در خیار ، زغال اخته ، حبوبات و آجیل بصورت محلول ژل مانند در بدن تشکیل شده و به سرعت هضم کردن غذا کمک می کند که برای کنترل وزن نیز مفید است. فیبر غیر قابل حل در سبزیجات سبز تیره برگ دار مانند کرفس ، لوبیا سبز و هویج وجود دارند که آنها حرکت مواد دفعی در دستگاه گوارش را سرعت بخشیده و تسهیل می کنند . بسیاری از غذاهای کامل بخصوص میوه ها و سبزیجات دارای هر دو نوع فیبر محلول و نا محلول هستند .

9 فایده استفاده از رژِیم غذایی حاوی فیبر بشرح زیر است : 

1- کنترل قند خون :


فیبر محلول با کاهش دادن تجزیه کربوهیدرات و جذب قند به کنترل قند خون کمک می کند .

2- سلامت قلب :

 

بین حمله قلبی و مصرف فیبر ارتباط معکوس وجود دارد بدین معنی که کسانیکه در رژیم غذایی خود فیبر بیشتری مصرف می کنند 40 درصد کمتر به بیماری قلبی مبتلا می شوند .

3- کاهش خطر سکته مغزی :

محققان دریافته اند که مصرف هفت گرم فیبر بیشتر بطور روزانه ، خطر ابتلا به سکته مغزی را تا 7 درصد کاهش می دهد .

4- کنترل وزن و چاقی :

مکمل های غذایی دارای فیبر وزن افراد چاق را کاهش می دهد زیرا در آنها احساس پری و سیری ایجاد کرده و متابولیسم کربوهیدرات را کند می کند .

5- سلامت پوست :

فیبر بویژه فیبر موجود در پوست اسفرزه به حرکت مخمرها و قارچها و خروج آنها از بدن کمک می کنند چرا که وجود آنها در بدن باعث ایجاد جوش و آکنه روی پوست صورت می شود .

6- پیشگیری از ابتلا به دیورتیکولیت :

مصرف فیبر خصوصا فیبر غیر قابل حل خطر ابتلا به بیماری (التهاب روده ) را تا 40 درصد پایین می آورد .

7- پیشگیری از ابتلا به همورویید :


رژیم غذایی دارای فیبر خطر ابتلا به بواسیر (همورویید) و شقاق را کاهش می دهد .

8- بهبود بیماری IBS :

مصرف مواد فیبر دار به بهبود و تسکین بیماری IBS  ( سندروم روده تحریک پذیر ) کمک می کند .

9- جلوگیری از سنگ کلیه و صفرا :

رژِیم غذایی حاوی فیبرها بخاطر توانایی در تنظیم قند خون احتمالا خطر ابتلا به سنگ صفرا و سنگ کلیه را کاهش می دهند .

مواد زیر حاوی سطوح بالایی از فیبرهای محلول و غیر محلولند : سبزیجاتی مانند کلم بروکلی ، پوست دانه اسفرزه و کتان ، دانه چیا ، بادام ، گل کلم ،  لوبیا سبز ، انواع توتها ، سبزیجات دارای غده و ریشه مانند سیب زمینی و پیاز ، نخود فرنگی

بازخوردها
    ارسال نظر