نوشیدن چای موجب رفع خستگی می شود

نوشیدن چای موجب رفع خستگی می شود
همه انواع چای در واقع از یک گیاه تهیه می شوند و آنچه باعث تفاوت آنها می گردد عملیاتی است که بعد از چیده شدن بر روی برگ چای انجام می شود. البته مزه چای سبز تلخ تر از چای سیاه است و رنگ و طعم آن به مذاق بعضی از افراد خوشایند نیست.

همه انواع چای در واقع از یک گیاه تهیه می شوند و آنچه باعث تفاوت آنها می گردد عملیاتی است که بعد از چیده شدن بر روی برگ چای انجام می شود. البته مزه چای سبز تلخ تر از چای سیاه است و رنگ و طعم آن به مذاق بعضی از افراد خوشایند نیست.

اگر برگ چای بلافاصله بعداز برداشت ,خشک شود,چای سبز(Green tea) به دست می آید. و اگرطی مراحلی برگ چای در کارخانجات چای ساز تخمیر و خشک شود رنگ آن به حالت قهوه ای مایل به سیاه تغییر می کند و به آن چای سیاه(Black tea) می گویند.چای سیاه از نظر رنگ,بو و مزه با چای سبز متفاوت است.

چای اولانگ (Oolong tea) هم یک حالت میانه بین چای سبز و سیاه است.که از نیمه تخمیر شدن گیاه چای حاصل می شود.چای اولانگ محصول کشور چین است و در ایران موجود نیست.

درواقع مقدار زیادی از مواد موجود در انواع چای یکسان است.اما چون چای سبز کمتر تحت تاثیر عملیات آماده سازی قرار می گیرد ترکیبات موجود در آن بیشتر حفظ می شود و به همین دلیل تعدادی از اثرات مفید در چای سبز متفاوت و قوی تر است

به عنوان مثال اثر ضد سرطانی چای سبز قوی تر است. در مقابل  خاصیت کاهش چربی و کلسترول در چای سبز بیشتر است. همچنین  چای سبز دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی تری است.

چای سبز به میزان بیشتری می تواند در کاهش میکروب هایی که مسئول پوسیدگی دندان ها هستند,موثر باشد.

همه انواع چای محرک سیستم ایمنی بدن است و دارای تاثیرات ضدویروس و ضد میکروب است.دم کرده ی چای ادرار آور است و باعث کاهش قندخون و فشارخون می شود.چای به عنوان یک محافظ خوب ضدافسردگی است.

چای موجب رفع خستگی می شود .

همه ما این تجربه را داشته ایم که بعداز یک کار طولانی با خوردن یک فنجان چای تازه دم خستگی خودرا می گیریم و دوباره شاداب می شویم.این خاصیت چای به علت وجود ماده ای به نام کافئین است.کافئین یک ماده محرک است که در چای ,قهوه وجود دارد و به سرعت جذب می شود.این ماده با تحریک عضله قلب و خونرسانی بهتر به بافت ها و اندام ها باعث رفع خستگی می شود.

تحقیقات نشان داده است که در دقایق اولیه بعداز دم کردن چای بیشترین مقدار کافئین وارد آب جوش می شود در نتیجه عملا چای تازه دم دارای خواص بیشتری است.بعداز گذشت نیم تا یک ساعت  از دم کردن چای ، کافئین آزاد شده با ماده دیگری(این ماده تانن نامیده می شود و مزه تلخ چای به دلیل وجود آن است) ترکیب می شود و از میزان کافئین آزاد موجود در چای کم می شود.بنابر این اگر می خواهید از تاثیرات مفید چای برای خستگی استفاده کنید چای را تازه دم بنوشید.

با توجه به اینکه چای خاصیت محرک دارد بهتر است بیماران قلبی ,خانم های باردار,کودکان  و به طورکلی  افرادی که مواد محرک برای آنها زیان آور است از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنند.

باید توجه کرد که چای بلافاصله قبل یا بعداز غذا مصرف نشود زیرا مواد تلخ موجود در چای(تانن) با املاح معدنی به ویژه آهن موجود در غذا ترکیب شده و مانع از جذب آهن می شوند.این مساله می تواند در دراز مدت منجر به کم خونی شود.

چای دارای خواص فراوانی است و اکنون در بسیاری از کشورهای جهان  نه به عنوان یک نوشیدنی که به عنوان یک داروی گیاهی شناخته شده و نوشیدن روزانه آن توصیه می شود.

  • منبع: پزشکان بدون مرز
  • تاریخ: جمعه 1 آذر 1392 - 05:15
  • نویسنده: Arash
  • صفحه: مقالات
بازخوردها
    ارسال نظر