تهیه روغن و عطر رزماری و فواید آن

تهیه روغن و عطر رزماری و فواید آن
یک روش برای تهیه عطر خانگی این است که از برگ های گیاه رزماری اسانس روغنی استخراج کنید و از رایحه ای آرامش بخش آن که متناسب با آب و هوای زمستان و بهار است لذت ببرید . عطر رزماری در بازار با قیمت های نسبتا گزافی به فروش می رسد.

یک روش برای تهیه عطر خانگی این است که از برگ های گیاه رزماری اسانس روغنی استخراج کنید و از رایحه ای آرامش بخش آن که متناسب با آب و هوای زمستان و بهار است لذت ببرید . عطر رزماری در بازار با قیمت های نسبتا گزافی به فروش می رسد بنابراین با تهیه این رایحه در خانه علاوه بر آرامش به اقتصاد خانواده هم کمک خواهید کرد .

برای تهیه اسانس روغن رزماری ، شیشه مربا در اندازه متوسط را انتخاب کنید و آن را از برگ های رزماری پرکنید . رزماری ها را قبل از آن شسته و خشک کنید . داخل شیشه روغن زیتون بریزید تا زمانیکه روی برگ ها کاملا پوشانده شود. سپس قبل ازاینکه درشیشه را ببندید آن با پارچه توری بپوشانید . هرچه منافذ پارچه ریز تر باشد استخراج روغن بهتر انجام می شود . ظرف حاوی برگ های رزماری باید به مدت 48 ساعت در معرض نور خورشید قراربگیرند . هر 12 ساعت یکبار شیشه را به خوبی تکان دهید . پس از آن روغن ها رابدون برداشتن پارچه توری از برگها جدا کنید و در ظرفی دیگر که از قبل با برگ های رزماری پر کرده اید ، بریزید . مراحل قبل را تکرار کنید و برای بدست آوردن نتیجه بهتر ، مرحله روغن گیری را یک بار دیگر تکرار کنید . فراموش نکنید روغن رزماری تنها مخصوص تهیه عطر نیست و خبر خوب اینکه از این اسانس روغنی می توانید در ماساژ یا رایحه درمانی استفاده کنید . باید بدانید ماساژ دادن مو ها با روغن رزماری در افزایش رشد و استحکام تارهای مو و کنترل شوره های کف سر نقش دارد .بنابراین پیشنهاد می شود با اضافه کردن این روغن به روغن ریحان و درخت چای ماسک مو بسازید و شاهد از بین رفتن مشکلات پوستی کف سر و تقویت موهایتان باشید . استشمام و ماساژ بدن با روغن رزماری سیستم ایمنی را تقویت می کند ، ذهن را فعال می سازد و در کاهش درد و اختلالات تنفسی نقش دارد قدیمی ها این روغن را هنگام طبخ گوشت اضافه می کردند و براین باور بودند که که افزودن روغن رزماری هضم گوشت را آسان تر می کند . از روغن خوش رایحه رزماری می توانید برای ساخت دهان شویه های طبیعی و از بین بردن بوی بد دهان کمک بگیرید . ماساژ مرتب پوست با این روغن باعث کنترل خشکی پوست می شود .از مخلوط روغن رزماری و آب می توان به عنوان خوشبو کننده هوا نیز استفاده کرد . البته توجه داشته باشید ،روغن رزماری در دوران بارداری و برای افراد مبتلا به صرع و فشار خون بالا ممنوعیت مصرف دارد و استفاده بیش از حد از آن احتمال ابتلا به بی خوابی را افزایش می دهد .برای تهیه رایحه دلخواه تان علاوه بر اسانس های روغنی به حلال های مناسب طبیعی مانند سرکه سفید یا لیمو ترش نیاز خواهید داشت .برای نمونه می توانید چند روغن اسانسی (از هرکدام چهار یا پنج قطره ) را با سه قاشق غذا خوری اتانول و دو فنجان آب مقطر مخلوط کنید و در بطری تیره رنگی بریزید . از روغن جوجوبا و گلیسیرین به عنوان ثابت کننده استفاده کنید . و به مدت 48 ساعت تا شش هفته بطری را در جایی خنک و کم نور قرار دهید . از یاد نبرید در پایان هفته ششم ، رایحه قوی تری بدست آمده و عطر دست ساز شما ماندگار تر خواهد بود . اسطوخودوس ، صندل وود و گشنیزاز جمله گیاهانی هستند که می توانید از عصاره روغنی آنها برای ساخت رایحه های مردانه استفاده کنید . اسانس روغنی گیاهانی مانند برگ لیمو ، پرتقال ، یاس و رز نیز مورد پسند زنان است .
 

بازخوردها
    ارسال نظر