پوکی استخوان و مقابله با آن

پوکی استخوان و مقابله با آن
فردی کە با فعالیت بسیار کم و استراحت طولانی، عدم استفاده از آفتاب مواجه می باشند دچار پوکی استخوان می شوند و در هر شرایط سنی باشد این اتفاق می افتد.

پوکی استخوان از نظر کلی بە دو مرحله تقسیم می گردد : ۱٫ سبب سوء تغذیه و مشکلات ناشی از زندگی و استیل اشخاص ۲٫ پوکی استخوان بعد از دوران یائسگی خانم ها وکهولت سن

 فردی  کە با فعالیت بسیار کم و استراحت طولانی، عدم استفاده از آفتاب مواجه می باشند دچار پوکی استخوان می شوند و در هر شرایط سنی باشد این اتفاق می افتد.

 پوکی استخوان بعد از دوران یائسگی خانم ها و کهولت سن، فرد یائسه باید ورزش و زندگی فعال داشته باشد و مواد غذایی کە دارای ویتامین D مصرف کند.

 برای پیشگیری از پوکی استخوان در مورد تغذیه و استیل زندگی ، استفاده بە موقع از آفتاب، فعالیت های ورزشی و گروهی و فعالیت مستمر و تغذیه صحیح استفاده از لبنیات و موادی کە دارای کلسیم و فسفر، ویتامین D می باشند.

 اگر فردی کە دارای پوکی استخوان است و سبب آن هورمونی باشد باید از روش هورمونی و داروها از آن پیشگیری کرد.

  به اندازه کافی کلسیم مصرف کنید  : کلسیم و ویتامین D استخوان های بدن را محکم می کنند و تامین آن ها برای بدن از ضروریات است.ویتامین D مواد معدنی را جذب بدن می کند.
اما غذاهایی که کلسیم دارند شامل فراورده های لبنی، پنیر سویا، ماهی ساردین، ماهی آزاد، شلغم و سبزیجات مانند اسفناج یا کلم پیچ است. و غذاهایی مانند ماهی آزاد، ماهی تن و ماهی های آب شور، شیر غنی شده، زرده تخم مرغ، روغن کبد و ماهی سرشار از ویتامین Dاست.

 روزانه نور خورشید دریافت کنید: نور خورشید باعث تولید ویتامین D در پوست ما می شود. حداقل دو بار در هفته بهتر است حدود ۵-۳۰ دقیقه جلوی آفتاب قرار بگیرید البته بدون کرم ضد آفتاب. قابل توجه اینکه گرفتن آفتاب بیش از حد خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد ودر این صورت باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

 ورزش کنید
استخوان ها برای سالم ماندن به ورزش نیاز دارند. فعالیت هایی مانند، پیاده روی، آهسته دویدن و افزایش تقلا بهترین ورزش برای استخوان است. وبا عث می شوند استخوان ها قوی تر و محکم تر شوند .

 ویتامین مصرف کنید
اگر شما نمی توانید به اندازه کافی کلسیم و ویتامین D از غذا و یا نور خورشید بگیرید بهتر است با دکتر خود در مورد مصرف مکمل ها صحبت کنید .
در ضمن مراقب باشید : گرفتن بیشتر از ۲۰۰۰ IU در روز می تواند ریتم قلب را مختل، و ایجاد یبوست و سنگ کلیه کند.

 تست تراکم استخوان
برای سنجش تراکم استخوان راه های متفاوتی وجود دارد، ولی رایج ترین روش آن، استفاده از روش DEXA است.
DEXA که مخفف عبارت Dual Energy X-ray Absorptiometry است، روشی است که از اشعه ایکس برای سنجش تراکم استخوان استفاده می کند. در خانم های ۶۵ ساله و بالاتر بهتر است تراکم استخوان سنجش شود.

  • منبع: ممتاز نیوز
  • تاریخ: چهارشنبه 21 اسفند 1392 - 02:11
  • نویسنده: Arash
  • صفحه: مقالات
بازخوردها
    ارسال نظر