رژیم غذایی برای بیماری سنگ کلیه

رژیم غذایی برای بیماری سنگ کلیه
بیمارانی که به سنگ کلیه مبتلا هستند از چه مواد غذایی استفاده کنند و چه رژِیمی داشته باشند.

 بیماران مبتلا به سنگ کلیه در رژیم غذای خود بیشتر از گوشت تیهو، جوجه مرغ وگوسفند 6 ماهه استفاده کنند.
گوشت تیهو غذبسیار مغذیست  و بسیار لطیف و سهل‌الهضم است؛ همچنین خون صالح در بدن تولید می‌کند و برای افرادی که دارای معده و روده ضعیفی هستند بسیار مفید است؛ گوشت جوجه مرغ خوب پخته شده نیز از گوشت اکثر پرندگان لطیف‌تر بوده و دارای همین خاصیت است.
گوشت بزغاله دارای گرمی، سردی، خشکی و رطوبت آن در حد متوسط است و امتلاء یا پرشدگی بدن از مواد زائد ایجاد نمی‌کند، نیروی بدن را کاهش نمی‌دهد و بدن را لاغر نمی‌کند به خصوص در فصول گرم و نواحی و شهرهایی که گرمی هوا در آن شدید بوده مفید است.
نان خشکار برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه مفید است نان خشکار نانی است که گندم آن نشسته و سبوس آن نیز نگرفته باشند مانند نان سنگک و برای جلوگیری از سنگینی معده و نفخ پس از مصرف آن بهتر است با کمی کره یا شیره انگور خورده شود.
خیار، آلبالو، انگور، خربزه و زالزالک برای این بیماران مفید است همچنین انواع گرمک، طالبی، آب سیب، انجیر، انواع توت قرمز، شاتوت و توت سیاه، انواع آلو و مرکبات حداقل 1،5 ساعت پس از مصرف غذا بیماران مبتلا به سنگ کلیه می‌توانند استفاده کنند.
خیار مدر(ادرارآور) بوده و سنگ‌های ادراری را خارج می‌کند و برای رفع تشنگی مفید است. آلبالو مقوی معده و کبد گرم است و تشنگی را برطرف می‌کند و سنگ‌های کلیه و مثانه را می‌شکند و زخم‌های مجاری ادارار را التیام می‌بخشد.
انگور به لحاظ غذاییت زیادی که دارد خون صالح تولید می‌کند و برای کلیه و مثانه نافع است همچنین بهتر است با انگور کمی زیره مصرف شود تا به بدن نفع بیشتر برساند.
خربزه نیز مدر بوده و سنگ‌های ادراری را خارج می‌کند همچنین زالزالک مقوی معده بوده و برای کسانی که ادراشان قطره قطره خارج می‌شود، مفید است.
بادام مقوی معده بوده و در اصلاح کلیه بسیار نافع است و فندق مقوی روده‌هاست و برای سوزش ادرار بسیار مفید است همچنین پسته مقوی معده و امعا است .

  • منبع: سلامانه
  • تاریخ: دوشنبه 12 خرداد 1393 - 14:00
  • نویسنده: Arash
  • صفحه: مقالات
بازخوردها
    ارسال نظر