با تغذیه می‌شود رنگ پوست را روشن کرد؟

با تغذیه می‌شود رنگ پوست را روشن کرد؟
کمبود برخی ویتامین‌ها مانند آ و ب موجب بروز لکه‌های پوستی می‌شود اما نوع لکه‌های ایجادشده بر اثر کمبود ویتامین‌ها متفاوت است.

اثر تغذیه روی سلامت انسان کاملاً مشخص و به اثبات رسیده و برای حفظ سلامت، ضروری است. همچنین تغذیه‌ی نامناسب موجب ایجاد بیماری‌های مختلف از جملهبیماری‌های قلبی عروقی می‌شود، اما مطالعات علمی، اثر مستقیم تغذیه و نوع غذا را روی پوست نیز نشان داده‌اند. از آنجا که پوست نیز یکی از ارگان‌های بدن است، تغذیه روی آن تأثیر دارد.

 

در غذاهای مختلفی که ما معمولاً به طور روزمره استفاده می‌کنیم، برخی مواد ارزش بیشتری دارند. ویتامین‌ها عناصری ضروری برای سوخت‌وساز و متابولیسم بدن هستند. در برخی غذاها ویتامین‌های بیشتری وجود دارد، مثلاً انواع مرکبات مقادیر زیادی ویتامین C دارند.

 

حال می‌خواهیم شما را با ترکیب‌های مهمی که در برخی غذاها وجود دارند، آشنا کنیم. این ترکیب‌های مهم، مواد آنتی‌اکسیدان هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها در پیشگیری از پیری پوست و چروک، نقش مهمی دارند.

در فرآیند سوخت‌وساز و متابولیسم بدن، مواد مُضری از سلول‌ها آزاد می‌شود مثل اتومبیل که با سوختن بنزین هم انرژی حرکتی برای راندن اتومبیل تولید می‌کند و هم مواد زائد که به شکل دود از اگزوز خارج می‌شود. به طور طبیعی، بدن انسان مواد مضری را که طی سوخت‌وساز سلولی آزاد می‌شود، دفع می‌کند؛ یعنی به طور طبیعی حاوی مواد آنتی‌اکسیدان است و مواد زائد اکسیدان را که طی سوخت‌وساز سلولی آزاد می‌شود، دفع می‌کند اما با افزایش سن، قدرت آنتی‌اکسیدانی ذاتی بدن کاهش می‌یابد. به تدریج با تجمع مواد اکسیدان، سلول‌های بدن دچار آسیب تدریجی می‌شوند. این آسیب تدریجی تغییراتی ایجاد می‌کند که ما آن را در ظاهر افراد به شکل پیر شدن پوست، چروک و افتادگی پوست می‌بینیم.

لازم به ذکر است مواد اکسیدان علاوه بر تولید از طریق سوخت‌وساز و متابولیسم سلولی بدن، در اثر اشعه‌ی آفتاب که به پوست می‌تابد و آلودگی هوا و کشیدن سیگار نیز ایجاد می‌شوند. در اینجا اجازه دهید شما را با مواد غذایی‌ای که حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند و شما با مصرف آن‌ها می‌توانید به جلوگیری از پیری پوست خود کمک کنید، آشنا کنیم.

انواع توت‌ها : کشمش سیاه، شاه‌توت ، تمشک ، زغال‌اخته ، آلبالو و توت‌فرنگی

انواع میوه‌ها : نارنگی، آلو درختی ، انگور، گریپ‌فروت، کیوی و آناناس

انواع سبزی : کنگر فرنگی ، کلم بروکلی، فلفل قرمز، کلم پیچ، کلم قرمز، اسفناج و جعفری

انواع حبوبات : باقلا، بادام‌زمینی، لوبیاچیتی و دانه سویا

انواع ریشه‌ها : زنجبیل و چغندر قرمز

انواع غلات : گندم سیاه، جو و ارزن

متفرقه : زردآلوی خشک‌شده، آلوی سیاه خشک‌ شده و گردو

آنتی‌اکسیدان‌ها راه‌حل تمام مشکلات مربوط به سلامت و بیماری نیستند اما نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت بدن و جلوگیری از ایجاد چین و چروک در صورت و پیری پوست دارند.

لکه‌های پوستی و دلایل تغذیه‌ای آن

علت اصلی ایجاد لکه‌های تیره رنگ بر پوست ناشی از مشکلات کبدی است و تغذیه نادرست در ایجاد مشکلات کبدی نقش مهمی دارد.

 مصرف غذاهای تند و ادویه‌دار احتمال ایجاد لک‌های پوستی را افزایش می‌دهد،‌ در برخی افراد مصرف غذاهای ادویه‌دار و تند عامل ایجاد مشکلات کبدی است و توصیه می‌شود مصرف این غذاها در رژیم غذایی کاهش یابد.

 تغذیه صحیح در جلوگیری از بروز انواع بیمارها  اهمیت زیادی دارد. به غیر از بیماری‌هایی که ناشی از مشکلات ارثی و ژنتیکی است تغذیه نادرست را می‌توان عامل بسیاری از بیماری‌ها عنوان کرد.

 رابطه ایجاد برخی از لکه‌های پوستی و تغذیه نادرست به لحاظ علمی اثبات شده است،‌ کمبود برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین آ و ب نیز موجب ایجاد این لکه‌ها می‌شود اما نوع لکه‌های پوستی ایجادشده بر اثر کمبود ویتامین‌ها متفاوت است .

  گنجاندن سبزیجات و میوه در وعده‌های غذایی لازم است ،  هویج منبع غنی از ویتامین آ است همچنین با مصرف انواع کلم و یا هلو می‌توان لکه‌های پوستی که به دلیل کمبود ویتامین‌ها ایجاد شده را درمان کرد.

  • منبع: تعامل
  • تاریخ: شنبه 25 مرداد 1393 - 21:53
  • نویسنده: Arash
  • صفحه: مقالات
بازخوردها
    ارسال نظر