راهکارهایی برای رفع گرفتگی صدا و حنجره

راهکارهایی برای رفع گرفتگی صدا و حنجره
مصرف غذاهایی مانند آش بدون گوشت با ماش پوست کنده ، مغز بادام شیرین یا شیره بادام شیرین، کلم، جو ، رشته سوپی، روغن بادام، اسفناج، کدو، باقالا، پنیرک،کرفس، پیه و چربی پرندگان، به، شنبلیله و نخود برای رفع گرفتگی صدا مفید است.
 مصرف غذاهایی مانند آش بدون گوشت با ماش پوست کنده ، مغز بادام شیرین یا شیره بادام شیرین، کلم، جو ، رشته سوپی، روغن بادام، اسفناج، کدو، باقالا، پنیرک،کرفس، پیه و چربی پرندگان، به، شنبلیله و نخود برای رفع گرفتگی صدا مفید است.
حریره با سبوس گندم (یک قاشق مربا خوری)، شیر تازه، نشاسته، روغن بادم و شکر، زرده تخم مرغ که به صورت نیم پخته و عسلی باشد بدون نمک برای گرفتگی صدا مفید است.
 انجیر خشک را با آب پخته تا ژله مانند شود، آن را صاف کرده و با کمی عسل غلیظ شود، در دهان نگه داشته و بمکند. همچنین، برگ کلم را آب پز کنند تا کاملاً کلم له شود، آب آن را صاف کرده و با عسل غلیظ شده مکیده شود.
 شیر تازه با شکر یا ترنجبین، تخم ساییده کرفس با شیر گوسفند، دم‌کرده عناب، عرق سیب، مویز دانه در آورده با کمی روغن بادام شیرین سیاهدانه با عسل، نگه داشتن "به دانه" در دهان، شیربرنج، جویدن برگ کلم و فرو بردن آب آن به صورت اندک اندک برای گرفتگی صدا توصیه می‌شوند.
 5 عناب عدد، ریشه شیرین بیان و تخم ختمی هر کدام 4 گرم جوشانده با نبات نوشیده شود همچنین دم‌کرده سه پستان و تخم ختمی خبازی هر کدام 8 گرم با 25 گرم شکر مصف شود." به دانه"، اسفرزه و صمغ عربی را در آب خیسانده لعاب آن را با ترنجبین یا عسل مکیده شود.
 
غذاهای مفید برای تقویت صدا :
تخم مرغ ، جوجه مرغ ( زرده تخم مرغ عسلی ) ، روغن بادام شیرین
نوشیدن مقدار فراوان آب. رطوبت صدا را صاف می کند. آبرسانی مکرر سبب می شود تراوشات قلیلی برای روان ساختن تارهای صوتی به سوی حنجره روانه شود.
 سوپ مرغ بخورید. اگر دچار گرفتگی صدا در اثر سرماخوردگی شده اید، سوپ مرغ با سیر بخورید. گرمای آن هم اثر ضد التهابی و مرطوب کننده دارد، ترشح مخاطی را کم می کند و نوتروفیل ها را افزایش می دهد.
  غذاهاى کم چربى و آبکى مانند آش ، گوشت آب پز، باقلا پلو، آبگوشت بدون چربى ، نوشیدن شیر گرم قبل و بعد از خواندن و نوشیدن آب ولرم در حین انجام تمارین صدایی و یا اجرا در مواقع گرفتگى و خستگى صدا :  خوردن ژله نشاسته ، زرده تخم مرغ ، تخم مرغ عسلى ، آب شلغم ، خوردن انجیر خشک که در شیر جوشیده ریخته شده باشد .
 میوه های مفید برای تقویت صدا :
سیر ، باقلا ، هندوانه ، شنبلیله
پیازی كه لای خاكستر گرم پخته شود با كره و روغن زیتون مصرف شود گرفتگی صدا را معالجه میكند .
عناب اخلاط را رفع میكند و گرفتگی صدا را باز میكند و درمان سرفه است
سپستان میوه ای درختی كه در نقاط گرمسیر مثل خوزستان و بندرعباس میباشد در اروپا بجای عناب مصرف میكنند.

سبزیجات مفید برای تقویت صدا
جعفری خرد شده را در شیر گرم بریزید و صبح ناشتا میل كنید
دم كرده چند شاخه جعفری برای 1 فنجان اب گرفتگی صدا را دفع میكند
 دم کرده پنیرک
دم کرده ختمی‌ :  در آسم نیز موثر است
پونه : خلط آوراست
پیاز : سرفه و زکام و برونشیت را به دلیل داشتن اثرات ضد میکروبی و ضد عفونی خود درمان می‌کند
برای رفع گرفتگی صدا : كتیرا ، كما ( كمای ) ، گل بنفشه ، کندر ، گل ختمی ، بهدانه

بازخوردها
    ارسال نظر