مواد طبیعی و گیاهان دارویی در درمان اختلالات خواب بسیار مفید است

مواد طبیعی و گیاهان دارویی در درمان اختلالات خواب بسیار مفید است
خواب خوب بر سلامت ذهنی و جسمی انسان بسیار مؤثر است. فردی كه به صورت طولانی مدت از كمبود خواب رنج می برد، ممكن است به بعضی از مشكلات روانی دچار شده و به مراقبت های بیشتری نیاز پیدا كند.

مواد طبیعی و گیاهان دارویی در درمان اختلالات خواب بسیار مفید است

خواب خوب بر سلامت ذهنی و جسمی انسان بسیار مؤثر است. فردی كه به صورت طولانی مدت از كمبود خواب (Insomnia) رنج می برد، ممكن است به بعضی از مشكلات روانی دچار شده و به مراقبت های بیشتری نیاز پیدا كند. خواب نه تنها بر سلامت جسمی و روحی انسان تأثیر می گذارد بلكه متقابلاً از شرایط جسمی و روحی انسان و عوامل محیطی تأثیر می پذیرد.

 بی خوابی، کم خوابی و اختلالاتی همچون دیدن کابوس های شبانه ازجمله مشکلاتی است که بسیاری از افراد در دنیای ماشینی امروز با آن مواجه هستند‌ که برای رفع آنها استفاده از گیاهان و مواد غذایی طبیعی توصیه می شود.

روی آوردن به گیاهان دارویی و استفاده از مواد غذایی طبیعی به جای داروهای شیمیایی در درمان این اختلالات می تواند بسیار مفید باشد.

در زیر به بررسی چهار نکته علمی ثابت شده در درمان بی خوابی، کم خوابی و اختلالات خواب می پردازیم :

**نوشیدن یک فنجان شیر داغ مخلوط با یک قاشق عسل 30 دقیقه پیش از خواب یکی از روش های توصیه شده است. اثر خواب آور این محلول به ˈتریپتوفانˈ موجود در شیر که یکی از اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است، مربوط می شود.

این اسید آمینه موجود در شیر علاوه بر خواب آوری ، در تولید ˈسروتونینˈ هورمونی که به خوابیدن کمک می کند و از بیدار شدن های بی موقع جلوگیری می کند، موثر است.

** ماساژ دادن نقاطی از بدن با روغن های مخصوص از دیگر مواردی است که به داشتن خوابی آرام کمک می کند.

یکی از این روغن ها، روغنˈ اسطوخودوس ˈ است که می تواند به کاهش اختلالات جزئی خواب کمک کند. می توان چند قطره از این روغن را بر روی بالش خود ریخت و یا چند قطره از آن را بر روی یک دستمال ریخته و جلوی بینی گرفته و نفس کشید.

همچنین می توان از مخلوط این روغن با سایر روغن ها استفاده کرد. به این صورت که 10 قطره از این روغن را با نصف قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کرد و این ماده جدید را بر روی نقاط محرک خواب مانند شقیقه ها، مچ دست ها و قوزک پا مالید و ماساژ داد.

** برای رسیدن به نتیجه بهتر می توان برخی نقاط حساس و موثر در خوابیدن را فشار داد. یکی از این نقاط حساس در پشت گوش ها قرار دارد که فشار دادن این نقطه در رفع بی خوابی موثر است.

همچنین فردی که دچار کابوس های شبانه می شود، باید نقطه حساس روی انگشت میانی درست در پایین ناخن ها را فشار دهد.

**استفاده از ویتامین های گروه B و مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم و پتاسیم نیز در درمان اختلالات خواب توصیه می شود.

گزنه یکی از گیاهان دارویی است که دارای مقادیر زیادی از این مواد است؛ این گیاه به تنظیم خواب کمک می کند و در داشتن شبی آرام بسیار موثر است.

توصیه می شود استفاده از گزنه به صورت کپسول یا چای برای درمان اختلالات خواب به مدت 2 تا 3 ماه ادامه یابد. از آنجایی که این گیاه همچنین به مقابله با خستگی کمک می کند، بهتر است از این روش درمانی در روره های زمانی مختلف و در زمان تغییر فصل ها نیز استفاده شود.

جوشانده گزنه نیز در رفع اختلالات خواب موثر است. برای تهیه این جوشانده باید یک قاشق غذاخوری از برگ گزنه خشک یا یک مشت برگ گزنه تازه را در یک فنجان بزرگ با 200 میلی لیتر آب جوش ریخت و میل کرد.

بازخوردها
    ارسال نظر