مصرف خوراکی اسپند می تواند موجب مرگ شود

مصرف خوراکی اسپند می تواند موجب مرگ شود
اسپند گیاهی است به صورت بوته در بیابان‌ها و نقاط معتدل و سردسیر می‌روید .دانه این گیاه سوزانده شده و دود آن براي ضدعفونی هوا، دور‌كننده حشرات، خوشبوكننده و به باور برخي حتی خنثی‌كردن چشم‌زخم و. . . استفاده میشود.

صرف خوراکی اسپند می تواند موجب مرگ شود

اسپند گیاهی است به صورت بوته در بیابان‌ها و نقاط معتدل و سردسیر می‌روید این گیاه در اطراف زنجان و همدان زیاد دیده می‌شود. دانه این گیاه در خانه ‌سوزانده مي‌شود و دود غلیظ آن براي ضدعفونی هوا، دور‌كننده حشرات، خوشبوكننده فضا و به باور برخي حتی خنثی‌كردن چشم‌زخم و… مورد استفاده قرار می‌گيرد.

علاوه بر تمام اين موارد، در آسیا از دانه‌های اسپند به عنوان ضدانگل كرم‌كش و كشنده آمیب استفاده می‌كنند. اسپند در ساير كشورها نيز طرفدار دارد؛ مردم یونان از اسپند به عنوان قاعده‌آور، كرم‌كش، مسكن و خواب‌آور استفاده مي‌كنند.

در گذشته در هند برای سفلیس و در آفریقا نیز برای تب از اسپند استفاده می‌كردند، گرچه مصرف خوراكی این گیاه مي‌تواند مسموم‌كننده باشد، اما بعضی از افراد محلی در اين كشورها هنوز از آن برای درمان آسم، كولیك، تب، سنگ‌های صفراوي، سكسكه، زردی، مالاریا، دردهای عصبی، پاركینسون، افتادگی‌رحم، روماتیسم و بیماری‌های ادراری ـ تناسلی استفاده می‌كنند.

اسپند برای افراد گرم مزاج مضر است و اگر افرادی كه مزاج گرم و خشك دارند، حتی مقادیر كمی از آن را بخورند دچار مشكل خواهند شد. اگر جوشانده اسپند را صاف‌كرده با عسل و روغن كنجد بنوشيد، بشدت حالت تهوع ایجاد می‌كند. این گیاه در افراد گرم مزاج باعث سردرد و حالت تهوع می‌شود.

عوارض جانبی

معمولا از گیاه اسپند بیشتر به عنوان خوشبوكننده هوا استفاده می‌شود و شكل خوراكی آن كمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا كه مصرف ناصحیح آن باعث عوارضي چون تشنج، تهوع، سكسكه، ترشح بیش از حد بزاق و تضعیف سیستم اعصاب مركزی می‌شود.

سمی بودن این گیاه به اندازه‌ای است كه حتی حیوانات هم با مصرف آن دچار مسمومیت می‌شوند و مواردی از مرگ و میر حیوانات نیز گزارش شده است. مطالعات جدید درباره خواص دود دانه‌های اسپند، ثابت‌ مي‌كند كه اين ماده ضد عفونی‌كننده است و در قدیم برای كاهش تاثير ميزان سم ‌گیاه اسپند آن ‌را چند بار در آب ‌خیس مي‌كردند.

خواص درمانی:

مردم به اثر ضد عفونی کنندگی اسپند در زمانهای دور پی برده بودند و در اطراف بستر بیمار و جاهای پر ازدحام از آن دود می‌کردند و بدین طریق محیط را ضد عفونی می‌کردند.

نوشیدن جوشانده ریشه اسپند در هر روز صبح ناشتا برای درمان اگزما مفید می‌باشد.

کسانی که به علت ضعف مثانه یا سستی کمر دچار شب ادراری می‌باشند شب‌ها با خوردن مخلوطی از تخم رازیانه و اسپند و صبح‌ها با خوردن یک یا دو عدد تخم مرغ و کمی عسل شب ادراری آن‌ها درمان خواهد شد.

بازخوردها
    ارسال نظر