ريزش مو داريد؟ طب سنتي را دريابيد

ريزش مو داريد؟ طب سنتي را دريابيد
تشخيص درمان‌هاي متفاوتي اعمال مي‌کند. يکي از عواملي که از ديدگاه طب سنتي در رويش مو اهميت دارد، تغذيه است. به همين دليل غذاهايي مانند پروتئين و گوشت که از ديدگاه طب سنتي گرم هستند و از نظر تغذيه ارزش بالايي دارند، بايد مورد استفاده قرار گيرد.
ريزش مو داريد؟ طب سنتي را دريابيد
تشخيص درمان‌هاي متفاوتي اعمال مي‌کند. يکي از عواملي که از ديدگاه طب سنتي در رويش مو اهميت دارد، تغذيه است. به همين دليل غذاهايي مانند پروتئين و گوشت که از ديدگاه طب سنتي گرم هستند و از نظر تغذيه ارزش بالايي دارند، بايد مورد استفاده قرار گيرد.

اصلاح رژيم غذايي مي‌تواند در رويش و استحکام مو موثر باشد. يکي ديگر از عواملي که ممکن است ريزش مو را موجب شود، استرس و حالات روحي- رواني فرد است. اما پيش از هر چيز بايد وضعيت کلي بدن بررسي شود تا مشخص شود اين مشکل به دليل بيماري خاصي بروز کرده است يا اختلال در پوست و مو باعث ريزش مو شده است.

سرتان را شيرين کنيد
شايد باورتان نشود اما عسل خواص فراواني در جلوگيري از ريزش مو دارد. قندي که در عسل وجود دارد آب مو را نگه داشته و باعث حفظ رطوبت مو مي‌شود. مي‌توانيد قبل از استحمام مقداري عسل را با روغن زيتون مخلوط کرده و نيم‌ساعت روي موها بماليد. همچنين مي‌توانيد روغن بادام تلخ و عسل را با هم مخلوط کنيد و روي سرتان بماليد. به اين ترتيب موهاي‌تان پرپشت مي‌شود.

اين گياه را مثل آب نبات بخوريد
هليله سياه، گياهي است معروف به اکسير طول عمر که بومي کشور هند است و براي درمان بيماري‌هاي مختلف از جمله ريزش مو استفاده مي‌شود. اين گياه مانع از سفيد شدن موها هم مي‌شود. مي‌توانيد يک دانه هليله کابلي را زير زبان گذاشته و مانند آب نبات آن را استفاده کنيد. روغن هليله را هم مي‌توان روي موها ماليد و بعد استحمام کرد.

سرتان را گرم کنيد
يکي از گياهاني که در کتب طب سنتي به تاثير آن در پيشگيري از ريزش مو اشاره شده، مصطکي است. اين گياه براي تقويت مو بسيار خوب است. از نظر طبيعت اين صمغ گرم و خشک، محلل و مقوي است. مي‌توانيد پودر مصطکي را با مورد يا حنا مخلوط کرده و روي سر استفاده کنيد. مصطکي روغن‌هايي هم دارد که مي‌توان روي سر گذاشت و بعد از چند ساعت سر را شست. علاوه بر اين گياه، پوسته سبز گردو را هم مي‌توان به‌تنهايي و هم داخل حنا يا مورد استفاده کرد. جالب اينجاست که پوسته گردو، گاهي اوقات رنگ مشکي هم به مو مي‌دهد. کافي است پودر آن را با آب مخلوط کنيد و روي سر قرار دهيد.

ريشه را سفت کنيد
براي جلوگيري از ريزش مو مي‌توان از ترکيب حنا، مورد و سدر استفاده کرد که ريشه مو را محکم مي‌کند. حنا، مورد و سدر را به صورت ترکيبي مي‌توان استفاده کرد اما براي اينکه حنا به سر رنگ ندهد بهتر است 50 گرم حنا را با 150 گرم سدر و 150 گرم مورد ترکيب کرد. به اين ترتيب در صورتي که موهاي سفيد داشته باشيد اين ميزان استفاده از حنا آنها را قرمز نمي‌کند. اين سه گياه اثر ضدالتهابي دارند و از آنجا که افرادي که ريزش مو دارند معمولا پوست سرشان ملتهب است، اين گياهان در کاهش اين التهاب موثر است.
حنا معجزه مي‌کند
حنا و روغن حنا از جمله مواد گياهي است که مي‌تواند در تقويت مو بسيار موثر باشد. برگ‌هاي اين گياه خنک و تقويت‌کننده مو و پوست است. حنا ريشه مو را سفت مي‌کند. روش استفاده از حنا به صورت موضعي است البته هنگام استفاده از حنا بايد به جنس مو توجه شود چون ممکن است اين ماده گياهي مو را خشک کند. براي جلوگيري از خشکي مو مي‌توان آن را با مواد ديگري مانند روغن بنفشه و روغن بادام يا روغن زيتون مخلوط کرد. بسته به‌شدت و ضعف و خشکي و چربي مو مي‌توان حنا را هفته‌اي يک تا دو بار استفاده کرد.

از هندي‌ها کمک بگيريد
آمله يا آملا گياهي هندي است که خواص بي‌شماري دارد. اين ميوه به صورت خوراکي هم موجود است و از مرباي آن مي‌توان استفاده کنيد. اگر آمله را به ريشه موها بماليد پياز مو تقويت شده و تار موها سالم مي‌ماند، ضمن آنکه از زود سفيد شدن موها هم جلوگيري مي‌کند. مي‌توانيد پودر آمله را با حنا مخلوط کنيد و پس از خيساندن در حمام روي موها بماليد و بعد از چند ساعت بشوييد. آملا به صورت شامپو هم در بازار وجود دارد و مي توانيد به راحتي آن را تهيه کنيد.

مورد بزنيد
مورد يکي ديگر از گياهاني است که مي‌توان براي جلوگيري از ريزش مو استفاده کرد. دانه مورد را هم مي‌توان پودر و با مواد ديگري مانند حنا مخلوط کرد و به شکل موضعي استفاده کرد. يکي ديگر از روش‌هاي استفاده از مورد، مصرف روغن آن همراه حناست. به نسبت مساوي مي‌توان مورد را پودر کرده و داخل روغن کنجد ريخت تا حالت خميري به دست بيايد. قبل از استحمام مي‌تو‌ان اين خمير را چند ساعت روي سر نگه داشت و بعد استحمام کرد.
بازخوردها
    ارسال نظر