نحوه تشخیص عرقیات گیاهی اصلی و تقلبی

نحوه تشخیص عرقیات گیاهی اصلی و تقلبی
افراد زیادی هستند ڪه تا به مشڪلی برمی‌خورند سراغ استفاده از محصولات گیاهی می‌روند. این افراد با این توجیه ڪه محصولات ضرری ندارند، ڪلڪسیونی از عرقیات گیاهی را در منزل نگهداری می‌ڪنند، درحالی ڪه شاید بسیاری از گزینه‌های این ڪلڪسیون اصل نباشند!

نحوه تشخیص عرقیات گیاهی اصلی و تقلبی

 افراد زیادی هستند ڪه تا به مشڪلی برمی‌خورند بدون مراجعه به پزشڪ، سراغ استفاده از محصولات گیاهی می‌روند. این افراد با این توجیه ڪه محصولات با منشا گیاهی هستند و ضرری ندارند، ڪلڪسیونی از عرقیات گیاهی را در منزل نگهداری می‌ڪنند، درحالی ڪه شاید بسیاری از گزینه‌های این ڪلڪسیون اصلا مناسب طبع‌شان نباشد یا حتی بدون توجه به اینڪه مدت زیادی از زمان خرید این عرقیات‌گیاهی می‌گذرد آنها را نگهداری می‌ڪنند.

اما شاید لازم باشد نیم‌نگاهی هم به تاریخ مصرف بیندازند تا ڪمی ڪلڪسیون خود را خلوت‌تر ڪنند و تاریخ گذشته‌ها را دور بریزند.  حتی گاهی برخی از ما به امید بهبود سلامت خود و خوشحال از مصرف محصولات گیاهی، از همان زمان خرید، محصول ناسالم و تاریخ گذشته می‌خریم. متخصصان معتقدند حتی استفاده از عرقیات گیاهی هم اصول و قواعد خاص خود را دارد و هرڪسی نمی‌تواند هر آنچه دوست دارد، بنوشد. به‌علاوه لازم است هنگام خرید عرقیات گیاهی به برخی نشانه‌ها توجه داشته باشید تا ڪالای مورداطمینان بخرید.

شاید ندانید ڪه عرقیات گیاهی هم فاسد می‌شوند و حتی شاید ندانید ڪه انواع غیرسالم و فاسد این محصولات تا چه اندازه خطرناڪ است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع به ڪلڪسیون دوست داشتنی خود داشته  باشید، این مطلب مخصوص شماست. دڪتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی همه چیز را درباره عرقیات گیاهی به شما می‌گوید.


چطور عرقیات ناسالم و ناخالص را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص دقیق و صد در صدی باید از آزمایشگاه ڪمڪ گرفت اما راهڪارهایی وجود دارد ڪه مردم می‌توانند با ڪمڪ آن تشخیص دهند محصولی ڪه می‌خرند درچه وضعیتی قرار دارد. اما بهترین راه این است ڪه به  آرم استاندارد، مجوزهای وزارت بهداشت،  ‌تاریخ مصرف توجه ڪنند و خرید از فروشگاه‌های معتبر را فراموش نڪنند. اما توجه به برخی نشانه‌ها می‌تواند برای تشخیص مورد استفاده قرار گیرد، برای شناسایی محصول سلامت می‌توان از این راه‌ها استفاده ڪرد:

توجه به رنگ و محتویات عرقیات

اولین نڪته این است ڪه از آنجا ڪه عرقیات گیاهی از تقطیر بخار حاصل از جوشاندن گیاهان به‌دست می‌آید، عرقیات خالص و بدون آلودگی، بی‌رنگ و شفاف هستند. به‌علاوه عرقیات گیاهی سالم نباید جز خود عرق ڪه مایع است، چیز دیگری داشته باشد. اگر دیدید عرق گیاهی رنگی یا ڪدر است یا جامدات زاید داخل آن وجود دارد به هیچ عنوان آن را خریداری نڪنید. این ذرات جامد همان چوب و اضافات گیاه است ڪه گفته می‌شود باعث سمی شدن محصول می‌شود.

به‌علاوه چنین محصولی ممڪن است اصلا عرق گیاهی نباشد و ‌فقط برگ‌های گیاه را جوشانده، صاف ڪرده و به اسم عرق گیاهی وارد بازار ڪرده‌اند. نڪته مهم دیگری ڪه درباره ذرات جامد داخل عرقیات گیاهی وجود دارد این است ڪه این ذرات ممڪن است پتانسیل فاسد شدن داشته باشند ڪه همین فساد ذرات جامد اضافی، باعث فاسد شدن خود عرق هم می‌شود.

اگر عرقیات ناسالم یا فاسد خوردید چه ڪنید؟
اگر ڪسی ندانسته از عرقیات ناسالم یا تاریخ گذشته استفاده ڪرده و دچار حالات و علائم شدید مسمومیت شود حتما باید به اورژانس مراجعه ڪند. اما اگر فرد مسمومیت شدید نداشته و فقط علائم خفیف بروز داده است، می‌توان با استفاده از برخی ترڪیبات وضعیت را بهبود ببخشد.

در طب سنتی ترڪیباتی وجود دارد ڪه خاصیت پادزهری دارد و می‌توان از آنها در چنین مواقعی استفاده ڪرد. شیرگردو یڪی از این پادزهرهاست ڪه از میڪس گردو و شیر به‌دست می‌آید. چند عدد گردو را پوست ڪنده سپس با شیر میڪس ڪرده و بخورید. مورد بعدی روغن ڪره است، مقداری ڪره را بگذارید تا در دمای طبیعی آب شود و به اندازه یڪ قاشق غذاخوری از آن بخورید. این ماده غذایی می‌تواند باعث سم‌زدایی از بدن شود و تا خود را به مرڪز درمانی برسانید باعث بهبود وضعیت‌تان شود.

به‌علاوه باید مراقبت ڪنید ڪه شڪم‌تان یبوست نداشته باشد، یبوست ممڪن است باعث بدتر شدن وضعیت‌تان شود. باید اجازه دهید سم‌ها از طریق ادرار و مدفوع از بدن‌تان خارج شود. اگر یبوست دارید از غذاهایی استفاده ڪنید ڪه باعث شود شڪم‌تان ڪار ڪند تا سم از بدن‌تان خارج شود. استفاده از مایعات، گلابی رسیده، آلو، توت، انگور، گوجه‌فرنگی، ڪاهو و سایر میوه‌ها و سبزی‌ها ڪه دارای فیبر هستند به رفع یبوست ڪمڪ می‌ڪند. به علاوه نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی مثل آب پرتقال، آب سیب، آب لیمو و… ڪمڪ ڪننده است.


توجه به بوی عرقیات گیاهی

ماده موثر عرقیات گیاهی بو و اسانس است ڪه همین بو هم بر بدن اثر می‌ڪند. از آنجا ڪه عنصر «بو» فرار است، هر چه زمان بگذرد از میزان آن ڪم شده و تاثیر ڪمتری خواهد داشت. اگر عرقیاتی خریدید ڪه بوی ڪمی دارند و ڪم‌اثر هستند بدانید ڪه از زمان تولید آنها یا حتی تاریخ انقضای‌شان مدت زیادی گذشته است.

مزه عرقیات گیاهی را بشناسید

اگر از تاریخ انقضای عرقیات گیاهی گذشته باشد شاید توجه به مزه هم بتواند ڪمڪ‌ڪننده باشد؛ البته اگر طعم آن عرق گیاهی خاص را بشناسید و بتوانید تغییر طعم آن را متوجه شوید. برخی عرقیات به خودی خود طعم تلخ یا تند و تیزی دارند، زمانی ڪه از تاریخ انقضای محصولات بگذرد ممڪن است تلخ‌تر یا تند و تیزتر شود، بنابراین باید مزه آن عرق را بشناسید تا بتوانید مقایسه ڪنید.

تاریخ مصرف و مجوز سازمان غذا و دارو را جدی بگیرید!

نڪته مهم دیگر درباره عرقیات گیاهی، تاریخ تولید و مصرف آن است. زمان خرید محصولات گیاهی باید حتما به تاریخ، علامت و مجوز سازمان غذا و دارو توجه ڪنید. این مهم‌ترین نڪته‌ای است ڪه می‌توان برای تشخیص عرقیات گیاهی سالم از آن استفاده ڪرد. سازمان غذا و دارو به‌عنوان یڪ مرجع نظارت بر بهداشت و سلامت محصولات است ڪه می‌توان به آن اعتماد ڪرد. این سازمان نحوه تولید و پخش محصولات را بازرسی می‌ڪند و اگر تخلفی وجود داشته باشد، اجازه تولید آن محصول را نمی‌دهد. مثل همان چیزی ڪه درباره جریان آبلیموی تقلبی و دیگر موارد دیدیم ڪه با تخلف‌ها برخورد شد؛ بنابراین می‌توان به عملڪرد این سازمان اعتماد داشت.

چه زمانی می‌توان از عرقیات‌گیاهی استفاده ڪرد؟

برای درمان بیماری‌ها در طب سنتی از قرص، پودر، دم ڪرده، جوشانده و عرقیات استفاده می‌شود. عرقیات گیاهی به‌طور ڪلی سریع‌الاثر هستند و سریع هم اثر آنها برطرف می‌شود، بنابراین اگر ڪسی بخواهد اثر موقتی و سریع به‌دست آورد می‌تواند از عرقیات استفاده ڪند. مثلا اگر همیشه شاداب هستید اما موقتا ساعتی از روز احساس رخوت دارید، می‌توانید از عرق دارچین استفاده ڪنید، اما اگر همیشه احساس رخوت و خستگی دارید باید آن را به‌طور جدی درمان ڪنید یا مثال دیگر اینڪه ڪسی به‌طور ڪلی خواب خوبی دارد اما یڪ شب بی‌خواب می‌شود می‌تواند از عرق بهارنارنج استفاده ڪند.

اما در مواردی ڪه بیماری مزمن دارید باید از شڪل‌های دیگر دارویی مثل جوشانده، دم ڪرده و… استفاده ڪنید. البته بعضی افراد بیماری مزمن دارند و تمایل دارند از عرقیات مصرف ڪنند، در این صورت باید مڪرر از عرقیات استفاده ڪنند . چون اثر عرقیات‌گیاهی سریع از‌بین می‌رود و فرد باید حجم زیادی از آنها استفاده ڪند .


  چه ڪسانی نباید از عرقیات گیاهی استفاده ڪنند؟

مواردی وجود دارد ڪه توصیه می‌ڪنیم به هیچ‌عنوان از عرقیات گیاهی  استفاده نڪنند. اگر طبع تر دارید و بدن‌تان رطوبت بالایی دارد یا معده مرطوبی داشته و دچار نفخ و ترش ڪردن هستید، توصیه می‌ڪنیم از عرقیات استفاده نڪنید. از آنجا ڪه عرقیات ادرارآور هستند، اگر ڪلیه‌تان ضعیف است نیز نباید به‌طور مڪرر از عرقیات گیاهی استفاده ڪنید. گاهی والدین برای اینڪه ڪودڪان آرام شده و خواب خوبی داشته باشند ممڪن است از عرقیات گیاهی استفاده ڪنند، این مورد هم جزء مواردی است ڪه باید درباره مصرف بیش از حد آن هشدار داد. اگر دارو مصرف می‌ڪنید باید حتما برای مصرف عرقیات با پزشڪ خود مشورت ڪنید.

گاهی مصرف عرقیات گیاهی همزمان با داروها، بر خواص داروها تاثیرگذار است. خانم‌های باردار، خصوصا در هفته‌های اول اقدام به بارداری و سه ماهه اول بارداری نباید عرقیات را خودسرانه مصرف ڪنند. همچنین در سه ماهه آخر خصوصا هفته و روزهای آخر بارداری مصرف عرقیات خطرناڪ است؛ زیرا عرقیات گیاهی تحریڪ‌ڪننده است و امڪان سقط جنین را بالا می‌برد.

باید حتما درباره مصرف عرقیات در افرادی ڪه بدن ضعیف‌تر دارند، افرادی ڪه بیماری‌های زمینه‌ای دارند، ڪودڪان و نوزادان، افراد سالمند و… با پزشڪ متخصص مشورت ڪرد و از مصرف خودسرانه عرقیات گیاهی ، با این توجیه ڪه گیاهی هستند، اجتناب ڪرد. البته برخی عرقیات مثل گلاب یا بهارنارنج طبع معتدل‌تری دارند و مردم می‌توانند گاهی در غذا یا به‌صورت شربت استفاده ڪنند. صحبت ما درباره ڪسانی است ڪه به‌طور افراطی و مڪرر در یڪ روز از این گونه عرقیات گیاهی استفاده می‌ڪنند ڪه اصلا توصیه نمی‌شود.

چه ڪسانی از چه عرقیات گیاهی استفاده ڪنند؟

در استفاده از عرقیات گیاهی  باید به طبع آن توجه داشته باشید و هماهنگ با طبع و مزاج‌تان باشد. عرقیات متضاد با طبع خود را استفاده ڪنید؛ اگر طبع گرم دارید، می‌توانید از عرقیات با طبع سرد استفاده ڪنید مثل عرق ڪاسنی، عرق شاه‌تره، عرق ڪاهو و… اگر طبع سرد دارید، می‌توانید از عرقیات گرم مثل عرق دارچین، عرق زنجبیل، عرق نعناع و عرق پونه استفاده ڪنید.

بازخوردها
    ارسال نظر