درمان پاهای پرانتزی و ضربدری

درمان پاهای پرانتزی و ضربدری
پوشیدن کفش طبی و بستن بریس از منجر شدن به پاهای پرانتری جلوگیری می کند.

درمان پاهای پرانتزی و ضربدری

پوشیدن کفش طبی و بستن بریس از منجر شدن به پاهای پرانتری جلوگیری می کند.

 پرانتزی بودن یا به  اصطلاح علمی آن ژنوواروم یکی از شایعترین مشکلات مربوط به مفاصل زانو است کە می تواند به خاطر مشکلات و اختلال در اتصال استخوان ران و ساق به یکدیگر باشد.

البته در بسیاری از موارد ژنوواروم خود استخوان و ساق و ران هم دچار انحنا هسند و همین یک حالت کمانی را برائ کل پا به وجود می آورد.

چاقی، زود راه رفتن، سابقه خانوادگی، می‌تواند سبب باقی ماندن پاهای پرانتزی در بزرگسالی شود.

کوتاهی قد، خستگی زودرس، آرتروز زودرس، پارگی رباط های زانو، آرتریت روماتید از علل و عوارض پاهای پرانتزی و ضربدری می باشد.

درمان پاهای پرانتزی و ضربدری چیست

 پای پرانتزی را در سنین پایین ممکن است بتوان با روش‌های درمانی بدون جراحی بهبود یابد اما با بالا رفتن سن کودک میزان پاسخ دهی به درمان‌ها رفته رفته کاهش میابد . در صورت مناسب بودن سن کودک روش های غیر جراحی جهت درمان زانوی پرانتزی به کار گرفته می شود اما در صورت بالا بودن سن کودک ( بالای 4 سال معمولا) و یا عدم پاسخ دهی به روش های درمان غیر جراحی ، گزینه جراحی مد نظر قرار خواهد گرفت . در ادامه انواع روش های جراحی و غیر جراحی بررسی شده است.


فیزیوتراپی، ورزش و حرکات اصلاحی

تمرینات اصلاحی و ورزش های مخصوصی مربوط به پای پرانتزی برای تقویت عضلات اطراف زانو و بالایران طراحی شده‌اند .برای کودکانی با سن خیلی کم، که زانو پرانتزی در آنها تشخیص داده شده، نرمش و حرکات اصلاحی پای پرانتزی ویژه می تواند اثر بخش باشد.

درمان‌های دستی و ماساژ

این روش درمانی نیز برای کودکان با سن پایین انجام می شود و اگر به صورت منظم انجام شود می‌تواند به رفع انحراف زانو کمک کند .

بریس های مخصوص

یکی دیگر از اقداماتی درمانی استفاده از بریس های مخصوص پای پرانتزی می باشد که در صورت تشخیص بیماری پای پرانتزی در سنین کم به کار گرفته میشود. این بریس ها با اصلاح راستای پای کودک به مرور زمان انحنا و انحراف زانو را کاهش می‌دهد . این روش درمانی در موارد میزان انحراف کمتر زانو می تواند موثر باشد .

کفی و کفش طبی

استفاده ازکفش هایی که برای پای پرانتزی طراحی شده است باعث تنظیم پاها و پیشگیری از آسیب دیدن آنها می‌شود . طراحی این کفش‌ها یا کفی های مخصوص به صورتی است که در کناره‌های بیرونی پا،ضخامت کفی کفش بیشتر است و باعث کاهش دردهای شدید و بهبود وضعیت تعادل پاها می‌شود.

عمل جراحی

در موارد ی که حالت پرانتزی پا کاملاً برطرف نمی‌شود و یا سن بیمار بالا رفته است و تا کنون درمانی برای وی صورت نگرفته است و در موارد شدید انحراف زانوها که روش های درمانی بدون جراحی موفقیت آمیز نباشند انجام عمل جراحی به عنوان یک گزینه درمانی مطرح می شود. اگر بدشکلی زانوها شدید باشد، آن‌گاه به والدین توصیه می‌شود تا برای اصلاح و رفع کامل پای پرانتزی عمل جراحی را به عنوان یک گزینه درمانی مد نظر قرار دهند.

پرانتزی بودن پاها به دلایل فیزیولوژیک 

در موارد نادری ، پرانتزی بودن پای کودکی که به دلایل فیزیولوژیک میباشد ، به خودی خود اصلاح نمی شود. در این صورت با بالا رفتن سن کودک ممکن است ظاهر نامناسب پاها برای خود شخص و خانواده او ناخوشایند باشد. در چنین مواردی که میزان بدشکلی و خمیده بودن پاها شدید باشد می توان با عمل جراحی آن را برطرف نمود.

پرانتزی بودن پاها به علت بیماری بلانت

در صورتی که در کودکان مبتلا به بیماری بلانت ، با وجود استفاده از بریس مخصوص ، خمیدگی پاها پیشرفت کند ، با رسیدن کودک به سن 4 سالگی نیاز به انجام عمل جراحی می باشد. . انجام عمل جراحی می تواند پیشروی روند پرانتزی شدن پاها را متوقف کند و از آسیبی که پرانتزی بودن پاها می تواند به صفحات رشد استخوان ساق پای کودک بزند ، جلوگیری کند. همچنین کودکانی که در سن بالاتر مبتلا به بیماری بلانت می شوند نیز باید برای اصلاح پرانتزی بودن پاها عمل جراحی انجام دهند.

پرانتزی بودن پاها به علت بیماری ریکت 

در مورد کودکان مبتلا به بیماری ریکت نیز در صورت درمان نشدن و پیشروی بد شکلی پاها ، با وجود مصرف دارو ، نیاز به انجام عمل جراحی می باشد .

بازخوردها
    ارسال نظر